edng kernwoorden toekomst" Communicatie "We moeten meer meetbare zaken aanpakken" Goede contacten PSV-effect "Communicatie binnen een bedrijf is erg belangrijk" in zijn studententijd al in het gevolg van prins Amadeiro XVIII meeliep. "Men heeft in de brouwerij natuurlijk wel een bepaald verwachtingspatroon van een nieuwe bedrijfsleider", meent de heer De Goederen, die in decem ber 1988 ir. H. Kloek is opgevolgd als bedrijfsleider Zoeterwoude. Hij werkt sinds november 1973 bij Heineken en studeerde Scheikundige Technologie aan de TH in Delft. "Men is altijd be nieuwd of de opvolger dezelfde invul ling aan een functie zal geven als zijn voorganger. Vooral als iemand hier voor langere tijd heeft gewerkt, zoals de heer Kloek. Wel is er een verschil met een aantal jaren geleden. Toen was er een grotere afstand tussen de medewerkers en de bedrijfsleiding. Het lijkt mij een goede zaak als die af stand zo kort mogelijk gehouden wordt." Communicatie is iets dat bij beide heren hoog in het vaandel staat. De heer De Voogd hierover: "Ik ben graag op de vloer. En ik praat liever direct met mensen, dan dat ik een brief schrijf. Bovendien ben ik van mening dat je de sfeer van een bedrijf beter proeft, als je je op de vloer begeeft." De heer De Goederen: "Communicatie binnen een bedrijf is erg belangrijk. Ik probeer altijd zo veel mogelijk tijd vrij te maken om door de afdelingen te lopen en met de leiding en personeel te praten. Vooral bij nieuwe projecten binnen de brouwerij wil ik graag belangrijk om goede contacten naar buiten toe te hebben. Je moet als be drijfsleider goed weten wat zich in de regio afspeelt op bijvoorbeeld het ge bied van milieu, personeel en energie. Ik ben zelf lid van het hoofdbestuur van het Waterschap. En een aantal van mijn medewerkers heeft zitting in commissies, die met lokale over heden samenwerken", aldus De Voogd. Ook De Goederen onder houdt in het kader van zijn werk con tacten. Hij is lid van het L.V.I.-bestuur en als zodanig ook van de Kamer van Koophandel. Het commissie-werk is verdeeld binnen de bedrijfsleiding. Verder zijn er goede contacten met het gemeentebestuur. "Overigens zie ik het onderhouden van contacten niet als synoniem voor het 'in com missies zitten'", vervolgt De Voogd. "Maar het is wel goed om je invloed in bepaalde kringen ten gunste van de weten hoe het er voor staat. De laatste maand is er weinig van gekomen, maar met de komst van de nieuwe produktieleider zal er meer tijd voor zijn." Het onderhouden van goede betrek kingen met maatschappelijke organi saties is ook iets dat de heer De Voogd erg nuttig en belangrijk vindt. "Het is onderneming te gebruiken." Een soort lobbyen dus? "Ik houd niet van dat woord", aldus De Voogd. "In mijn stu dententijd kwam deze term er net in. Toen betekende het zoiets als: op niet geheel correcte wijze je doel berei ken". Ook onderling onderhouden de beide bedrijfsleiders contact. De Voogd: "Eens in de twee weken zitten we met de directeur Produktie om de tafel. We Het nieuwe bedrijfskantoor in Zoeterwoude De heer De Goederen toont enkele voorwerpen die hij uit Afrika heeft meegebracht zien elkaar soms in de Exportvergade ringen. En verder onderhouden we telefonisch contact." Is er ook een ver schil in functies? De Goederen: "Je hebt in feite dezelfde taak, alleen denk ik dat de accenten anders lig gen." De Voogd: "Een bedrijfsleider in Den Bosch zit niet bij een hoofdkan toor. Er zijn ook geen directieleden in Den Bosch. Dat heeft wat consequen ties voor het optreden naar buiten." Het kleinschalige van Den Bosch wordt bij veel Bossche medewerkers als zeer plezierig ervaren. In Zoeter woude, een veel grotere vestiging, zou het er veel bureaucratischer aan toe gaan. Zoeterwoude zou dichter bij het 'vuur' zitten. Wat vindt de heer De Voogd van deze gedachten? "Ik zou de sfeer hier typisch Brabants willen noemen, erg levendig. Hoewel het hier op zijn tijd ook best iets 'agressie ver' mag zijn, als ik dat woord mag gebruiken. Dat Zoeterwoude bureau cratischer zou zijn, dat heb ik nooit gehoord. Misschien dat het er daar an ders aan toegaat dan wij hier in Den Bosch gewend zijn. Zoeterwoude is moderner, heeft een grotere produk- tieschaal, is meer geautomatiseerd en levert in principe de bieren met een groter volume. Verder denk ik dat de brouwerijen elkaar goed aanvullen. Flexibiliteit in de bedrijfsinstelling is de kracht van Den Bosch. Neem bij voorbeeld Buckler. Dat is een klein schalig produkt dat in Den Bosch is uitgeprobeerd. Hier kunnen we het, waar nodig, handmatig bijsturen. Bo-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 5