Gezellig eten in Heineken-trein Op de Geldersekade, aan de rand van de Oude haven in Rotterdam staat sinds kort een trein. Niet zomaar een wagonnetje, maar een café restaurant dat in opdracht van Heineken daar is neer gezet. De heer H.F.M. Coebergh, lid van de Raad van Bestuur opende 25 mei dit bijzondere en voor Nederland unieke horeca bedrijf. Rotterdam - Café-restaurant 'De Wagon' is een buffetrijtuig uit 1928, dat is aangevuld met een bar. Het staat 'geparkeerd' bij een ouderwets uitziend sta tionnetje en een perron. In het station bevinden zich de bar, de keuken en de toiletten. De wa gon zelf heeft aan weerskanten gezellige eettafels, die 's avonds sfeervol verlicht worden. Hele maal achteraan is een kleine bar ingericht. Het trein-restau- rant is ingericht in de stijl van de jaren twintig. Het stations gebouw heeft smeedijzeren af beeldingen en speciaal uit Limburg aangevoerde ramen. De wagon, een voormalig motorrijtuig derde klasse, is ge bouwd in 1928 door de firma Beynes en heeft vele jaren dienst gedaan als tussen- motorrijtuig voor langere rei zen. Via Hoogovens IJmuiden kwam dit type C 9410 in 1978 bij het Nederlands Spoorweg Museum terecht, die op haar beurt Heineken het rijtuig in bruikleen heeft gegeven. De wagon zal ongeveer vijf jaar aan de Geldersekade blijven staan, tot het moment dat de spoortunnel naar Rotterdam Centraal Station in gebruik zal worden genomen. De bouw activiteiten hebben voor de omgeving Oude Haven/Gelder sekade ingrijpende gevolgen. Bouwverkeer rijdt af en aan. Bo vendien ontstaat er een steeds grotere bouwput. Om dit 'gat' aan het oog te onttrekken, ging de werkgroep Promotie Spoor tunnel op zoek naar ideeën om naast het Witte Huis' iets at tractiefs neer te zetten. Ander half jaar geleden kwam men met het plan, naar een idee van VW-medewerker Hans Ba- 's Avonds kan men bij 'romantische' verlichting dineren rend, om een historische trein wagon vóór de 'bouwput' neer te zetten. De uitwerking hier van had veel voeten in de aarde. Maar met de medewerking van Heineken, de gemeente Rotter dam en een groot aantal spon sors, bleek het plan toch financieel haalbaar. Uiteinde lijk werd een treinwagon in Amersfoort ontdekt, die hele maal is opgeknapt en in de ou de stijl is teruggebracht. Café-restaurant 'De Wagon' heeft een speciale, op de trein toegepaste, keuken. Tussen de middag kunnen mensen er te recht voor lunchgerechten als een 'rangeerplateau', een 'sneetje sneltrein' of een 'boemeltong', 's Avonds kan men kiezen uit diverse menu's die in de 'dienstregeling' (menu kaart) zijn opgenomen. De heer Coebergh, verkleed als stationschef, verrichtte de opening. Naast hem van Hnks naar rechts: de heren P. Broersen (verkoopleider Rot terdam), K. Blom (exploitant van 'De Wagon') en A.F. Kiljan van Heuven (hoofd horecagebied Rotterdam)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 13