Gezellig eten in
Heineken-trein
Op de Geldersekade, aan de
rand van de Oude haven in
Rotterdam staat sinds kort
een trein. Niet zomaar een
wagonnetje, maar een café
restaurant dat in opdracht
van Heineken daar is neer
gezet. De heer
H.F.M. Coebergh, lid van de
Raad van Bestuur opende 25
mei dit bijzondere en voor
Nederland unieke horeca
bedrijf.
Rotterdam - Café-restaurant
'De Wagon' is een buffetrijtuig
uit 1928, dat is aangevuld met
een bar. Het staat 'geparkeerd'
bij een ouderwets uitziend sta
tionnetje en een perron. In het
station bevinden zich de bar, de
keuken en de toiletten. De wa
gon zelf heeft aan weerskanten
gezellige eettafels, die 's avonds
sfeervol verlicht worden. Hele
maal achteraan is een kleine
bar ingericht. Het trein-restau-
rant is ingericht in de stijl van
de jaren twintig. Het stations
gebouw heeft smeedijzeren af
beeldingen en speciaal uit
Limburg aangevoerde ramen.
De wagon, een voormalig
motorrijtuig derde klasse, is ge
bouwd in 1928 door de firma
Beynes en heeft vele jaren
dienst gedaan als tussen-
motorrijtuig voor langere rei
zen. Via Hoogovens IJmuiden
kwam dit type C 9410 in 1978
bij het Nederlands Spoorweg
Museum terecht, die op haar
beurt Heineken het rijtuig in
bruikleen heeft gegeven.
De wagon zal ongeveer vijf jaar
aan de Geldersekade blijven
staan, tot het moment dat de
spoortunnel naar Rotterdam
Centraal Station in gebruik zal
worden genomen. De bouw
activiteiten hebben voor de
omgeving Oude Haven/Gelder
sekade ingrijpende gevolgen.
Bouwverkeer rijdt af en aan. Bo
vendien ontstaat er een steeds
grotere bouwput. Om dit 'gat'
aan het oog te onttrekken, ging
de werkgroep Promotie Spoor
tunnel op zoek naar ideeën om
naast het Witte Huis' iets at
tractiefs neer te zetten. Ander
half jaar geleden kwam men
met het plan, naar een idee van
VW-medewerker Hans Ba-
's Avonds kan men bij
'romantische' verlichting
dineren
rend, om een historische trein
wagon vóór de 'bouwput' neer
te zetten. De uitwerking hier
van had veel voeten in de aarde.
Maar met de medewerking van
Heineken, de gemeente Rotter
dam en een groot aantal spon
sors, bleek het plan toch
financieel haalbaar. Uiteinde
lijk werd een treinwagon in
Amersfoort ontdekt, die hele
maal is opgeknapt en in de ou
de stijl is teruggebracht.
Café-restaurant 'De Wagon'
heeft een speciale, op de trein
toegepaste, keuken. Tussen de
middag kunnen mensen er te
recht voor lunchgerechten als
een 'rangeerplateau', een
'sneetje sneltrein' of een
'boemeltong', 's Avonds kan
men kiezen uit diverse menu's
die in de 'dienstregeling' (menu
kaart) zijn opgenomen.
De heer Coebergh, verkleed
als stationschef, verrichtte de
opening. Naast hem van Hnks
naar rechts: de heren
P. Broersen (verkoopleider Rot
terdam), K. Blom (exploitant
van 'De Wagon') en A.F. Kiljan
van Heuven (hoofd
horecagebied Rotterdam)