De kracht van een bedrijf hangt af van de goede mensen die je in dienst hebt Ik wéét dat een krachtige leiding van een bedrijf belangrijk is Iemand die weet wat hij wil, weet wat hij kan en gelooft in zichzelf, komt altijd bovendrijven mogelijke termijn. Dat soort mensen kan beter naar het ca sino gaan, daar hebben ze wel licht meer 'speelgenot' van hun geld." Wat is volgens u de kracht van de Heineken onderneming! "Ik geloof echt dat de kracht van een bedrijf afhangt van de goede mensen die je in dienst hebt. Ook de gezonde markt verhouding is één van onze sterke punten. Daarenboven ligt onze kracht in de visie van de Raad van Bestuur en het management. Over dat laatste wil ik nog zeggen dat er zo nu en dan onbegrip bestaat over hoe de Raad van Bestuur werkt. Dat komt omdat het niet altijd aan iedereen duidelijk is welke toekomstplannen we hebben. We kunnen, onder andere uit concurrentie-overwegingen, niet aan iedereen, ook niet aan alle 150 medewerkers vlak on der ons, vertellen wat onze plannen zijn. Ik wéét dat een krachtige leiding van een be drijf belangrijk is en vraag aan onze medewerkers om met mij daarin te geloven. Wat we be reikt hebben is niet te danken aan één persoon, maar is mo gelijk gemaakt door het samen spel tussen alle leden van de Raad van Bestuur, de leiding daaronder en de inzet van onze medewerkers." Waar zou u op letten als u iemand die bij Heineken solli citeert, zou moeten selecteren! "Een drietal punten: of hij of zij enthousiasme en eerlijkheid uitstraalt. Hoe hij z'n vorige werkgever beschrijft en ten derde of hij snel de neiging heeft zich negatief of on tevreden uit te laten. Vaak is het selecteren van een sollicitant een soort 'magie': een weten dat die persoon de juiste man is op de juiste plek, op het juiste moment, terwijl hij -of zij - mis schien niet eens de vereiste op leiding heeft. Gedrevenheid is wellicht het goede woord. Ik denk dat als iemand die weet De heer Heineken eens aan de andere kant van de bar. Op de foto presenteert hij de vroegere eigenaar van café Hoppe in Amsterdam de heer wat hij wil, weet wat hij kan en gelooft in zichzelf, altijd boven komt drijven. Misschien gaat het niet altijd via een kaars rechte weg, maar zo iemand zal z'n doel bereiken. Soms is het trouwens goed om niet alleen aan geld en aan promotie te denken, maar aan plezier in je werk, aan het opdoen van erva ring. Als je goed bent, dan kom je er wel." U geeft nauwelijks of geen interviews. Toch staan regel matig lange verhalen in kran ten en tijdschriften. Ergert u zich daaraan of vindt u het al leen maar hinderlijk "Ach, die journalisten hebben een la vol knipsels over mij en putten daaruit om weer eens een 'mooi' verhaal te schrijven. Zou ik ooit een autobiografie schrijven dan zou er een heel ander beeld uit te voorschijn komen. Hinderlijk vind ik het niet: ze schrijven zich maar suf, het ergert me meestal niet. Ja, aan mijn imago van een man die graag opmerkelijke uit spraken doet, heb ik zelf wel een beetje meegewerkt. In die zogenaamde 'one-liners' kan ik vaak net datgene kwijt wat ik wil vertellen. En meestal blijft H. Musterd een 'speciaal' biertje. De foto is gemaakt bij een reclamecampagne die de essentie hangen, en daar gaat het om, dan is mijn bood schap overgekomen." Reclame is een van uw stok paardjes, liefhebberijen bijna. Kunt u uitleggen waarom dat zo is! "Het goed leiden van een on derneming heeft alles te maken met ten eerste de mensen die er werken, het kwaliteitsprodukt dat we maken en ten derde het aan de man brengen van het produkt via de verschillende kanalen. Daarbij is reclame van het allergrootste belang. Recla me is de meest rechtstreekse wijze om je consument te con fronteren met je produkt. Re clame moet apelleren aan de emotie van de klant, moet van uit de klant bedacht worden, niet vanuit de onderneming. In reclame-uitingen moet je con sistent zijn; mag je niet al te vaak toegeven aan grappen en grollen al mag je best af en toe grappig zijn. Ik vind het van het allergrootste belang dat de mensen van het reclamebureau nauw contact hebben met de top van een onderneming. Zo ontstaan vaak goede ideeën en is de kans klein dat ideeën op een middenniveau al het loodje leggen. Want dat mag en moet beslist niet gebeuren. Ik heb ooit eens op proef de hele Zeedijk vol laten hangen met lichtbakken. Groene, blauwe en rode. Alleen maar om daar mee te bewijzen dat in onze cultuur ons merk knus en ge- bedoeld was voor het buitenland. zellig moet overkomen. En dat kan alleen met rood. Het is echt van het grootste belang dat de leiding van een onderneming zich er zelf mee bezighoudt. Ik zal in de toekomst als gedele geerd-commissaris zeker hints geven aan m'n opvolger als ik denk dat er iets fout gaat met onze reclame. Als gedelegeerd commissaris heb ik nu eenmaal meer contacten met de Raad van Bestuur dan de andere commissarissen. Maar ik weet waar m'n grenzen liggen." Heeft u tot slot nog een one liner voor alle medewerkers "Ja. Let's sell beer. In plaats van praten over beslis singen van de leiding, van de Raad van Bestuur waar men het al dan niet mee eens is. In plaats van die vergaderingen die veel te lang duren. In plaats van al leen denken aan je eigen car rière. Ik heb maar een ding te zeggen: let's sell beer. Onder nemen is in feite niet zo inge wikkeld. Het komt er op neer dat je een goed produkt maakt, goed adverteert en goed ver koopt. Dan zal het 'waerach- tich' wel gaan."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 5