Het 'gesleep' met flesjes bier door heel Europa is beslist niet efficiënt te noemen Vroeger kende je van veel mensen de namen en hun gezinssituatie; dat is met 30.000 medewerkers niet meer mogelijk Laten we met z'n allen beseffen dat Heineken een internationale onderneming is Ik denk niet dat ik zaken anders zou doen, als ik ze over moest doen zeggen, met flesjes bier door heel Europa is beslist niet eco nomisch en efficiënt te noe men. Bovendien zijn we al tijden bezig om onze bieren als lokaal produkt -zij het dan dat het uiteraard gemaakt wordt volgens onze hoge internatio nale maatstaven- op de markt te brengen. We zijn klaar voor 1992." Verdei in de toekomst kijkend: hoe zal het met onze onder neming in 2020 gaan "Afgezien van het feit dat ik dan eventueel 97 jaar oud zal zijn, denk ik dat we nu in de goede startblokken staan om op eigen, solide wijze onze onder neming verder uit te breiden. Het is natuurlijk vreemd dat we jaren gedacht hebben dat er geen einde aan de groei kon komen, maar het vergroten van het marktaandeel zal zeker niet zonder slag of stoot gaan. Ik kan uiteraard geen koffiedik kijken. We moeten niet vergeten dat een brouwerij geen orderporte feuille heeft, zoals bijvoorbeeld Fokker. Financiële-journalisten vragen elk jaar weer wat onze verwachtingen voor de komen de periode zijn. We zijn echter een heel speciale bedrijfstak: we zijn fabrikant, groothande laar en soms detaillist in één. Bovendien geloof ik niet in lange termijn planning: natuur lijk kun je wel in grote lijnen aangeven wat de verwach tingen zijn, maar mijn ervaring is dat er vaak iets tussendoor of overheen komt waardoor er plotseling andere besbssingen moeten worden genomen. Je hebt het meestal niet voorzien dat het huis van je buurman te koop komt te staan, maar het kan je wel kansen bieden waar door je in een andere richting gaat dan de bedoeling was vol gens je lange tennijnplanning. Mensen die alleen maar kijken naar het korte termijn rende ment dat ze via aandelen Heineken kunnen krijgen, noem ik 'aandeelhebbers' in plaats van aandeelhouders. Aandeelhebbers gokken op een stevige winst, liefst op zo kort en kunnen de aderen dichtslib ben. Bij kantoren kan dat ook gebeuren, helaas. Dat moeten we bestrijden of liever voor komen." U geeft zelf al aan dat we aardig gegroeid zijn de laatste jaren. In Nederland lijkt de groei eruit te zijn. Wat verwacht u van de toekomst kenheid van onze medewer kers. Er zijn altijd positief en negatief denkende mensen, ook bij Heineken. Als lid van de Raad van Bestuur heb je eigenlijk maar met een kleine groep medewerkers te maken, die hooguit uit 150 tot 200 per sonen bestaat. In het verleden vertelde de baas van de botte larij je precies wat er aan de hand was, nu horen we dat via allerlei overleggroepen. Een onderneming is te vergelijken met de aderen van je lichaam. Als je 'groter groeit' kan er cholesterolvorming optreden dere produkten willen pro beren, zich willen onderschei den van hun buurman door bijvoorbeeld net een ander bier te drinken. In wezen is dat voor ons een goede tendens: was dat niet zo dan zouden we ons aan deel in de andere (speciale) markten niet kunnen ver groten. Feit blijft dat de groei in Nederland eruit is. Daar veran dert het toevoegen van de Lim burgse bieren van Brand aan onze onderneming ook niets aan. Op de lange duur zullen slechts plaatselijke merken èn merken die internationaal gebracht worden, het goed gaan doen. Lokale bieren hebben altijd een vaste klantenkring. Duitsland is daarvan een goed voorbeeld. Wereldwijd bekende merken drijven het moeilijk zullen krij gen. De zeer geringe terugloop van ons marktaandeel in Nederland heeft echter ook te maken met het feit dat een klei nere brouwerij er harder achter aan loopt om z'n klanten te be houden en nieuwe te werven. Verder is het 'wonderlijk', dat als de verkopen niet geheel naar wens gaan de mede werkers onmiddellijk panieke rig reageren. Laten we met z'n "Wat me echt bezig houdt is al dat gepraat over ons zo genaamd teruglopend markt aandeel. Dat is misschien een beetje waar in de Nederlandse markt maar in de rest van de wereld, kijk naar Italië, Frank rijk en Spanje, is er nog genoeg groei. We zijn dermate succes vol over de gehele wereld dat we daar zeker trots op mogen zijn en dat ook moeten uitstra len. De Nederlandse markt is niet de enige die we bewerken. Gelukkig maar, kan ik wel zeg gen. De consumptie van bier per hoofd van de bevolking groeit niet meer in Nederland. Ik ver gelijk de markt wel eens met een taart. Als de taart alsmaar groter wordt dan is er niets aan de hand. Iedereen profiteert mee van de groei. Pas als de taart niet meer groeit, probeert elke onderneming een groter stuk van de beschikbare taart te krijgen. Daar hebben we nu in Nederland, waar we een markt aandeel van meer dan 55% heb ben, mee te maken. Daarnaast is er een trend dat mensen an zullen zich kunnen handhaven vooral ook omdat de reclame internationaler wordt. Dat heeft weer te maken met de sa tellieten die programma's kun nen 'uitzenden' over een veel groter gebied. Ik ben van mening dat de middelgrote be- allen beseffen dat Heineken een internationale onder neming is, met een succesvolle uitstraling." Daarop voortbordurend: hoe ziet u de magische grens 19921 "We zijn al jaren geleden voor zichtig begonnen met het pro duceren van bier in andere lan den in Europa. Het is verstandig, ook zónder 1992, om in een aantal landen een vestiging te hebben. Het 'ge sleep', om het even populair te

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 4