Directeur Horstman nam afscheid Nieuw gezicht voor Osborne Zoeterwoude - Recht door zee, 'to the point' en eerlijk zijn eigenschappen die volgens velen onmiskenbaar horen bij ir. B.A. Horstman. Kenmerken die ook regelmatig te horen waren in de toespraken die tijdens de drukbezochte af scheidsreceptie op 20 april wer den gehouden. De heer Horstman nam na bijna dertig jaar afscheid van Heineken. Vanaf 1959 werkte hij onder meer in Ghana, Singapore en Nigeria. Terug in Nederland werd hij in 1974 bedrijfsleider in Amsterdam en later Coordi nator brouwtechnische zaken. In 1981 werd hij Directeur Pro- duktie Heineken Nederland. Een functie die hij tot aan zijn pensionering heeft vervuld. De heer Van Schaik dankte namens de Raad van Bestuur de heer Horstman voor zijn inzet voor de onderneming. Speciaal noemde hij daarbij de sleutelrol die de heer Horstman de laatste jaren heeft vervuld in de ex port, met name naar de Verenigde Staten. Van Schaik concludeerde dat Horstman een goed technisch bedrijf achterlaat. Naast serieuze en humorvolle woorden kreeg de heer Horstman verschillende cadeau's overhandigd. Van de heer Combee ontving hij een computergestuurde leugendetector, mevrouw Hofs-Bouwmeester bracht een speciaal videoprogramma mee en de heer Ubbink overhandig de een model van een open gist- kuip. De heer Schop onderbrak zijn toespraak voor een fees telijk optreden van de Heineken Fanfare. Na afloop van het muzikaal intermezzo overhandigde hij onder meer een 'home-trainer'. De heer Horstman dankte daarop sprekers en aanwezigen en sloot af met een Vlaams sprookje met de alleszeggende titel: Ben wie je bent. Binnenkort presenteert Osborne sherry zich met een nieuwe verpakking, nieuwe eti ketten en een geheel vernieuw de reclamecampagne. Nu is gekozen voor een flink formaat advertentie met een kleuren opname van een typisch Spaans landschap met daarin -uiteraard- de zwarte stier. Daarfooi^omuiadmkteNker het accent te liggen op de Spaanse afkomst van Osbome sherry, z'n klasse en z'n trotse karakter. Opvallend op de vernieuwde etiketten van de Pale Dry en de Manzanilla is de vermelding '16% volume alcohol'. Dat be tekent een verlaging van het alcoholpercentage met 1 vo lumeprocent. In de EEG geldt namelijk de bepaling dat goede ren worden aangeboden over eenkomstig het gebruik in het EEG-land van oorsprong. Om dat Spanje ook is toegetreden tot de Europese Gemeenschap heeft de Nederlandse Waren wet het voorschrift dat een geïmporteerde sherry ten minste 17% vol. alcohol moet bevatten (zo'n 50 jaar geleden was het nog 20%!) aangepast. De 16% komt overeen met het alcoholpercentage van de Pale Dry en Manzanilla in Spanje zelf en komt de smaak alleen maar ten goede. De Amontil lado en Oloroso zullen 17% blijven houden. Dit is een van de kwaliteitsbepalingen voor deze types wijn om de naam 'sherry' te mogen voeren.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 13