Laura Rauwers (midden) en twee Arubaanse enquêtrices van Heineken. Ze kunnen een beter beeld geven van de resultaten dan een marktonderzoekbureau in het buiten land. In het buitenland worden wij geacht de markt te analyseren en aan bevelingen te doen aan de betrokke nen. Zij kunnen hiermee aan de slag om bijvoorbeeld de reclame-campag ne al dan niet aan te passen of een etiket verder te ontwikkelen," aldus Laura. naai niveau. Erik: "Elk gebied dat wij onderzoeken heeft zijn eigen taal, cultuur en drinkgewoontes. Dat maakt al dat je werkwijze verschilt met Nederland. Voor heel Europa bij voorbeeld kun je je vragenlijsten on geveer gelijk houden. Je hebt daar, net als in Nederland, te maken met diverse soorten bieren. Maar in het Caraïbisch gebied heb je vaak maar met twee a drie verschillende bieren te maken. Omdat de markt in dat ge bied zo klein is en er maar een paar bieren zijn te krijgen, zijn er nauwel ijks bureaus die daar onderzoek doen." 'Fieldwork' "Toch is het goed om ook van kleine landen informatie over biergebruik te hebben", vervolgt Erik. Vandaar dat wij in dat geval zelf het veldwerk en de smaaktesten verzorgen. Tenslotte is onderzoek 'n belangrijke informatiebron die je als marketing manager nodig hebt om de markt goed te kunnen overzien." De en quêteurs voor het marktonderzoek in Afrika en het Caraïbisch gebied krij gen meestal een stoomcursus van twee dagen waarin de benodigde in terview technieken geleerd worden. Ook tijdens het onderzoek worden de enquêteurs door de marktonder zoeker begeleid. "Maar dat betekent niet dat wij er de hele tijd bij blijven", vertelt Laura Rauwers. "Je moet ook niet 'op schoot gaan zitten' van de gene die de vragen stelt. Tenslotte werkt dat weer averechts. Maar door zelf bij het onderzoek op de achter grond aanwezig te zijn, leer je beter hoe de markt in elkaar zit. Bovendien kun je de betrouwbaarheid en de nauwkeurigheid van het onderzoek hierdoor goed in de gaten houden." Een Heineken/ Amstel- commercialtest op Aruba etiketten, reclame, verpakkingen of merken ter sprake komen, wordt een rapport geschreven. "Zo'n rapport be spreek je met alle betrokken partijen. Soms gebeurt dat in Amsterdam, een andere keer wordt het rapport gepre senteerd in het land zelf. Als we wel met een marktonderzoekbureau wer ken, maken zij de eerste aanzet. Wij worden geacht daar een beetje meer visie in te brengen. Daarbij kunnen wij ook verder in onze adviezen gaan dan het onderzoekbureau. Het bureau heeft vaak minder kennis van onze marktbenadering. Dat is ook een ver schil met Nederland. In ons land wordt bijna altijd met hetzelfde marktonderzoekbureau gewerkt. De medewerkers van dit bureau zijn hierdoor beter bekend met de wensen dat een Chinees nooit met 'nee' zal antwoorden. Hij zal bij een individu eel gesprek altijd vriendelijk zijn en de interviewer nooit negatieve ant woorden geven. Trouwens, om de zelfde reden houden we in het bui tenland bijna altijd groepsdiscussies. Eigenlijk moet je bij marktonderzoek in het buitenland heel flexibel zijn. Je inleven in de cultuur is vaak moei lijk, maar het is wel heel leerzaam. En daarnaast vind ik het gewoon erg leuk werk." Meer visie Erik: "Door regelmatig marktonder zoek, door een bepaalde manier van vragen en doordat je landen met el kaar kunt vergelijken, heb je op een gegeven moment heel veel informa tie." Na een onderzoek, waarbij Flexibel zijn Wat is nu het leukste aan het werk als marktonderzoeker in het buiten land? Erik: "Dat je je steeds weer moet inleven in andere culturen. Als je bijvoorbeeld een smaaktest houdt op de Bahama's moet je het bier niet in glazen uitschenken. Ze zijn daar gewend uit de fles te drinken. Anders vertrouwen ze het bier niet. Maar je merkt dat verschil in cultuur ook bij de interviews die je voor je onderzoek houdt. Bij groepsdiscussies in het Ca raïbisch gebied schreeuwt iedereen door elkaar heen. Terwijl in Hong kong mensen heel beleefd antwoor den geven. Daar kun je ook moeilijk individuele gesprekken houden, om-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 31