marktonderzoeker in buitenland ben je meer projectleider In Vers van't Vat 1/89 hebben we geschreven over markt onderzoek in Nederland. Dit keer zochten we het verder van huis en spraken we met twee marketing-research managers van Heineken. Zij houden zich vooral bezig met marktonderzoek in bijvoorbeeld Afrika, Australië en het Caraïbisch gebied. Dat daarbij onder heel andere omstandigheden gewerkt moet worden, kwam al snel in hun verhaal naar voren. Niet alleen de cultuur en de taal zijn daarbij een probleem. De persoonlijke belevenis sen van twee markonderzoekers in het buitenland. Marktonderzoek wordt onder andere gehouden om meer te weten te ko men over de mening van de consu ment over een produkt en hoe de consument de reclame voor dat pro dukt vindt. In Nederland, trouwens in heel Europa, wordt marktonder zoek meestal door een gespecialiseerd bureau uitgevoerd. Maar zodra het onderzoek in Afrikaanse landen of in het Caraïbisch gebied wordt gehou den, is het al veel moeilijker een on derzoekbureau in te schakelen. Dat betekent voor marketing-research managers Laura Rauwers en Erik Kraak dat zij veel meer zelf moeten regelen. Erik Kraak werkt al tien jaar als marktonderzoeker bij Heineken. Eerst voor de Nederlandse organisatie en de laatste twee jaar op internatio-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 30