TELEX PROOST! Telex is een rubriek met korte berichten uit binnen- en buitenland. Van de telex gescheurd, uit de kranten geknipt en op deze pagina bijeengebracht. Blad voor gehandicapte gast Stoom van ketel in Heidemij-zaak Nederland centraal in Amerikaans ontbijtprogramma 18 Zoeterwoude - In samenwer king met gehandicaptenorga nisaties en Horeca Nederland is de brochure 'Toegankelijk- Den Bosch - In de zaak Heidemij-Heineken is na een gesprek tussen alle betrokken partijen de stoom iets van de ketel. Heidemij wilde eind vo rig jaar een vergunning krijgen voor de vestiging van een heid van Horecagebouwen' ge maakt. Een zogenaamd 'wen- kenblad', bedoeld voor horeca-ondernemers. In dit blad staat een overzicht van maatregelen die getroffen kun nen worden om de toegang in horecagebouwen voor gehan dicapten en ouderen te verge makkelijken. grondreinigingsfabriek in de buurt van de Heineken brou werij in Den Bosch. Heineken vreesde in problemen te ko men bij doorsijpelend lekwa- ter van de opgeslagen veront reinigde grond naar het grondwater. Tijdens het over leg is afgesproken dat gemeen te en provincie nu naar een nieuwe lokatie gaan zoeken voor de Heidemij-fabriek. Amsterdam - 'Good-morning America', het populaire ont bijtprogramma van ABC, één van de drie grootste televisie maatschappijen in Amerika, wordt van 15 tot en met 19 mei rechtstreeks vanuit Nederland in de VS uitgezon den. ABC wil in totaal tien uur televisie maken op ver schillende buitenlokaties in Nederland. Onderwerpen die daarbij aan het bod komen zijn onder meer de industrie, het koningshuis, toerisme en de politiek. Volgens een Nederlandse woordvoerder van ABC is de keuze afhanke lijk van wat de lokaties aan fa ciliteiten en financiën kunnen bieden. Het worden wel echte nieuwsprogramma's. Voor Heineken is het bijvoorbeeld niet mogelijk om tien minu ten zendtijd te kopen. Volgens de woordvoerder kan ABC echter moeilijk om de persoon Heineken heen. "Freddy Hei neken is een levende legende in de VS", aldus de woordvoer der. Tros, Veronica en Avro zijn van plan de programma's een dag na uitzending in Ame rika de Nederlandse ether in te sturen. Bij de ontwikkeling van aller lei dranken van onze onderne ming worden ook geregeld smaaktesten gehouden. Daar bij krijgen de deelnemers een paar verschillende dranken voorgezet, waarvan ze de geur en smaak moeten beschrijven. Ook medewerkers van Heine ken worden wel eens voor een smaaktest gevraagd. Een verslag. Zodra we het testlokaal bin nenkomen, moeten we eerst wennen aan het felle, gele licht dat daar brandt. Geen pesterij van de kant van de testmakers, maar een noodza kelijk iets om onze smaak niet te beïnvloeden, zo wordt ons deelnemers verteld. Als het gele licht niet zou bran den, zouden we immers de verschillende kleuren van de te testen drankjes kunnen zien. Na een korte uitleg over de smaaktest, krijgen we de eerste drankjes voorgezet. Alle in een neutraal glas met (in dit geval) een hoge steel. 'Eerst ruiken, dan proeven en daarna opschrijven wat je ervan vindt', luidt onze opdracht. Wij 'proefkonijnen' steken er meteen onze neus in. Het eer ste drankje heeft niet zo'n prettige geur. De verrassing is des te groter als we het proe ven: het smaakt juist lekker. We schrijven deze bevindin gen op, zodat de testmakers daar later iets mee kunnen doen. Naast ons staat een schoteltje vol biscuitjes. Een biscuitje tussendoor moet de Ook Heineken-medewerkers worden wel eens voor smaakte sten gevraagd. Zowel in groepsverband als individueel. Een voorbeeld van het laatste toont de foto smaak in de mond neutralise ren, zo wordt ons verteld. We nemen er een en wachten met spanning op het tweede drank je. Op het eerste gezicht een tweelingzusje van het vorige. Het ruikt echter veel beter dan het eerste. Bovendien smaakt het goed. De meeste deelnemers drinken het op met een 'daar lust ik wel meer van'-uitdrukking op hun ge zicht. Weer een biscuitje en het derde en laatste drankje wordt geserveerd. Ook dit wordt door de deelnemers kri tisch onderzocht op geur en smaak. Na afloop wordt nog even in groepsverband over de smaaktest en onze ervaringen gesproken. Daarna gaat ieder zijns weegs: een ervaring en een smaaktest rijker.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 20