Sociaal contact tussen mensen vind ik belangrijk" DUIZENDPOOT AD SINKELDAM UIT AMSTERDAM: Deze keer als 'één uit zesduizend' een van de twee beheer ders van de afdeling museumgoederenbeheer in Amsterdam, Ad Sinkeldam. Het kan bijna niet toepasselijker. Want in de advertentie waarop Ad Sinkeldam 24 jaar geleden solliciteerde, werd gevraagd om een 'duizendpoot' bij de afdeling Reclame. "Ik heb heel veel interesses" "Een kiekoloog. Zo noem ik mezelf" "We moeten meer belangstelling voor elkaar hebben" Als ontwerper/decorateur moest Ad de etalages aan de buitengevel van de Amsterdamse brouwerij inrichten met commerciële blikvangers. Bij voorbeeld met displays van Heineken bier in blik. "In die tijd kreeg ik con tact met Henk Hesselius, een man die niet bij Heineken werkt. Daaruit kwam het idee voort de etalages voortaan permanent met kunst te vullen. Zo ontstond de Heineken Galerij." Nog steeds houden Hesselius en Sinkeldam zich bezig met de Heineken Galerij. Hesselius als de kunstkenner die beoordeelt welke aanvragen van kunstenaars tot exposeren in de Galerij worden geho noreerd. En Sinkeldam is verant woordelijk voor de inrichting van de Galerij en treedt (namens Public Re lations Nederland) op als gastheer voor de kunstenaars. Na de fusies met Amstel en Vrumo- na, beide in 1968, veranderde de func tie van Ad Sinkeldam. Hij kwam toen in dienst bij Reclame Service. Daar heeft hij zo'n achttien jaar als etaleur/decorateur gewerkt. Zijn werkzaamheden bij Reclame Service verhinderden Ad niet ook activiteiten te ontwikkelen op andere gebieden. "Ik ben altijd een duizendpoot ge weest, met interesse en gevoel voor een veelheid aan zaken", is zijn ver klaring. "Dat laat ik merken in het bedrijf. En het bedrijf maakt er vaak gebruik van." Zo heeft hij thema's be dacht voor het sociaal jaarverslag, de foto's ervoor verzorgd en geadviseerd bij de vormgeving ervan. Ook aan de totstandkoming van het sociaal jaarverslag dat in april ver schijnt, heeft Ad bijgedragen. Ad is namelijk de man die de (externe) fo tograaf begeleidt bij alle opnamen voor het verslag. "De techniek laat ik natuurlijk aan hem over. Ik ben geen fotograaf, maar kiekoloog, zeg ik al tijd. Maar ik kijk met 'Heineken- ogen' naar het onderwerp dat gefoto grafeerd moet worden. Komt het the ma er wel goed in naar voren, zit ie mands stropdas recht, kan er niet be ter een andere achtergrond worden gekozen... Later help ik ook bij de se lectie van de foto's." Voorts heeft Ad enkele jaren meege werkt aan de vormgeving van de COR-krant. Hij is in het verleden ook redacteur geweest, en wel van de jeugdrubriek van Vers van 't Vat. Voor die rubriek heeft hij onder meer interviews gehouden met bekende Nederlanders als Ramses Shaffy en Jan Wolkers. Ad Sinkeldam had een eigen manier van vragen stellen. "Is het waar dat u van oudbakken olie bollen houdt?" werd bijvoorbeeld Jan Wolkers gevraagd. "Dat mis ik tegen woordig in Vers van 't Vat. In het hele bedrijf eigenlijk. De persoonlijke noot, het intermenselijke contact. Ik vind dat onontbeerlijk voor een pret tige samenwerking, terwijl het vol gens mij ook betere bedrijfsresultaten geeft. Mensen moeten belangstelling voor elkaar hebben, elkaar willen kennen. Van welk niveau dan ook. Je moet je steeds afvragen hoe je het beste met een ander kunt communi ceren. Dat vind ik een goede zaak."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 17