Interne ATS-cursus in Zoeterwoude van start Begin dit jaar is in Zoeterwoude gestart met de voor Heineken geheel nieuwe cursus Analyse Technische Storingen. Monteurs en groepsleiders wordt in die cursus geleerd hoe ze moeten handelen bij een storing. De ATS-cursus is bedoeld voor mon teurs van onderhouds- en storings diensten en groepsleiders en opera tors van de verschillende produk- tie-afdelingen in Zoeterwoude. De eerste deelnemers aan de driedaagse cursus zijn afkomstig van de onder houds- en storingsdienst Verpakken en groepsleiders van de afdeling Ver pakken. "Voor die combinatie van technici en produktie-medewerkers is met opzet gekozen", vertelt cursus leider de heer J.P. Velthuizen. "Na een storing zullen zij ook samen naar de oorzaak moeten zoeken, zodat de sto ring een volgende keer kan worden voorkomen. Als eenling ben je in fei te nergens. Ook in de praktijk zul je als team moeten samenwerken." Het is immers de produktie-mede- werker die de gegevens over de sto ring levert en de monteur die daar mee aan het werk gaat. "Het is belangrijk niet zomaar tot actie over te gaan, maar eerst even stil te staan bij wat er is gebeurd en het waarom ervan. Eerst denken en dan doen, is het motto", concludeert de heer Velthuizen. Voorkomen De manier van werken zoals die in de ATS-cursus wordt aangedragen, kent een aantal fasen. Eerst zal haarscherp aangegeven moeten worden wat de kern van de storing is, zodat de oor zaak bestreden kan worden. Wat is er gebeurd, welke verschillen zijn er met de normale situatie? Wat hoort De heer J.P. Velthuizen, ATS cursusleider er wel en wat hoort er niet bij het probleem? Analyse van deze gegevens moet de mogelijke oorzaak oplever en. Belangrijk is ook 0111 verder te kij ken dan enkel naar de oplossing van deze storing. Het is mogelijk dat een zelfde storing op vergelijkbare machi nes voor zou kunnen komen. Essen tieel aan de ATS-methode is ook dat er wordt gezocht naar een blijvende oplossing, zodat de storing een tweede maal kan worden voorkomen. De heer Velthuizen: "De cursus be staat uit een theoretisch en een op de praktijk gericht deel. In het eerste deel gaan we in op de storingsaanpak. Daarna wordt er aan de hand van een 'case' direct geoefend met een prak tijkvoorbeeld. De eerste dag geven de cursisten vaak direct aan hoe zij het probleem zouden aanpakken. Na ge bruikmaking van de ATS-aanpak blijkt er een andere en betere oplossing uit de bus te rollen." Niet nieuw De ATS-methode, die opgezet is sa men met de afdeling Centrale Trai ning en Vorming, is niet nieuw bin nen Heineken. De laatste vijf jaar hebben de bedrijfsleiding en een hon derdtal HTB-medewerkers eenzelfde methode van probleemanalyse voor gelegd gekregen in de zogenaamde Kepner Tregoe management-cursus. De ATS-opleiding zal, met tussenpo zen van twee tot drie weken, nog anderhalf jaar draaien. De deelnemers komen na de driedaagse cursus nog een of twee keer een halve dag 'op herhaling'. Op de vestigingen in Den Bosch en Bunnilc bestaat veel interes se om de ATS-cursus ook daar te star ten. Er zijn bovendien plannen om ook de medewerkers van de Centrale Horeca Technische Dienst de korte opleiding te laten volgen. Resultaatmeting De ATS-gedachte heeft alles te ma ken met de Zoeterwoudse kwaliteits verbeteringscampagne 'Goed Kan Be ter'. Om het effect van de cursus te kunnen meten, wordt een computer programma gebruikt waarin het aan tal storingen en de tijdsduur van de storingen worden vastgelegd. "Elke maand zal er in het leslokaal in het Bedrijfskantoor een uitdraai van de grafiek komen te hangen waarop de deelnemers zelf kunnen constateren of de ATS-werkwijze zijn vruchten afwerpt", aldus de heer Velt huizen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 12