sen, hetgeen moet leiden tot een ver dere optimalisering van de goederen stroom en een verbetering van het be stelsysteem. Versteegh: "We moeten meer toe naar een systeem waar we niet alleen vragen wat de klant wil hebben, maar waarbij de klant in één oogopslag ziet wat wij te bieden heb ben. Nog mooier is als we de vraag van de markt kunnen voorspellen." De heer ir. N.J.R. Kneepkens gaf ver volgens een toelichting op het D.P.P.- systeem. D.P.P. staat voor Direct Pro duct Profitability en kan omschreven worden als een computerprogramma waarmee de winstgevendheid per artikel/produkt kan worden aangege ven. Een systeem dat veel meer is dan boekhouden of de traditionele calculatie waar met gemiddelde kos ten per produkt wordt gewerkt. Die traditionele methode geeft, juist om dat er met gemiddelden wordt ge werkt, een onjuist beeld van wat een produkt werkelijk oplevert. D.P.P. geeft heel duidelijk inzicht in de kos ten per artikel. Ook het Hoofd hore- cagebied West Brabant/Zeeland kwam uitgebreid aan het woord. De heer mr. J.J.G. Olthoff ging vooral in op de noodzaak klantgericht te zijn. Dat geldt naast de vertegenwoordi gers ook voor de ordertelefonistes en de chauffeurs. De lezingen werden afgesloten door de heer Philippa die een aantal doel stellingen op servicegebied voor de komende periode aangaf en de mede werkers op het hart drukte vooral slagvaardig op te treden, te proberen afspraken na te komen en signalen uit de markt door te geven. En: te opereren als een team, met weder zijds respect. "Dat komt onze kwali teit alleen maar ten goede", aldus Philippa. Ter onderstreping van de na te streven kwaliteit werd de nieuwe (voor de Amerikaanse toeristen be stemde) bedrijfsfilm 'Just Checking" vertoond. De themadag werd treffend afgesloten met de 'maanmannetjes' uit de Heineken commercial, waarbij de 'Wonderful World' van Heineken werd gesymboliseerd als resultaat van de gezamenlijke kwaliteitsin spanning. Uit de reacties van de deel nemers aan deze Physieke Distributie bijeenkomst blijkt dat zo'n dag zeer gewaardeerd wordt. Aan het eind van de lezingen nodigde een bandje de aanwezigen op muzikale wijze uit voor een drankje bij het zwem bad Tijdens de maaltijd traden enkele medewerkers van Physieke Distributie op met een zelf geschreven lied Alle medewerkers kregen als herinnering een (klein) maanmannetje mee naar huis De maanmannetjes van de Heineken commercials trokken veel belangstelling

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 11