'Brouwen is een eerlijk en gedegen vak' 'Heineken is een stukje nationaal bezit geworden' 'Het is niet de grootste die overleeft, maar degene die bereid is tot aanpassingen' 'Onze onderneming wordt 'gedwongen' naar nieuwe wegen te zoeken, moet nieuwe initiatieven ontplooien' vaarwater is terechtgekomen. Zoals ik ook al in de nieuwjaarstoespraak heb aangegeven, vertoont onze orga nisatie alle tekenen van een onderne ming die een gestage groei heeft doorgemaakt. Die schijnbaar gemak kelijk groot is geworden. Die succes heeft gehad, óók door voldoende mid delen tot z'n beschikking te hebben om perfectie na te streven. Als de buitenwereld, de klant, vindt dat we een bureaucratisch bedrijf zijn gewor den dan moeten we veranderen. Maar, gelukkig kan ik bijna zeggen, onze onderneming wordt door de markt 'gedwongen' om nieuwe initia tieven te ontplooien en nieuwe we gen te zoeken. De concurrentie op de stagnerende biermarkt wordt steeds feller. 1988 was geen gemakkelijk jaar, maar 1989 zal, naar ik verwacht, even moeilijk worden." Risico's durven nemen "We zullen met een andere instelling en met andere middelen moeten gaan opereren. Darwin wees er al op in zijn beroemde theorie (en ik ben zo vrij hem in mijn eigen woorden aan te halen): de mammoet is uitgestor ven omdat hij zich niet aan kon pas sen aan een veranderend milieu. Het is niet noodzakelijkerwijs de grootste onderneming die overleeft, maar de gene die in staat is tot aanpassingen. Daar ben ik heilig van overtuigd. We zullen een aantal zekerheden los moeten laten. We zullen meer durf moeten tonen. Risico's durven ne men. Ja, ook de moed om het maken van fouten te riskeren hoort daarbij. Als je met nieuwe zaken bezig bent, risico neemt, dan zullen er fouten ge maakt worden. Fouten waar we van moeten leren." Meer houding dan organisatie verandering "We zijn bezig onze organisatievorm aan te passen. Dat is nodig. We hoe ven niet per se een plattere organisa tie te worden, maar wel één die opgedeeld is in kleinere eenheden; in 'cellen' die alert kunnen reageren. Maar noodzakelijker nog dan organi satorische aanpassingen is een veran dering in houding, in mentaliteit. Durf, moed, klantgericht denken: dat is belangrijk. Die sfeer moet ook door het management overgebracht wor den." Nationale trots "Wat me opvalt en heel goed bevalt is de sterke loyaliteit die onze mede werkers aan onze onderneming to nen. We zijn met z'n allen trots op Heineken, maar wij niet alleen. We hebben ook buiten onze deuren een heel goed imago. We zijn een stukje nationaal bezit, horen bij de trots van de Nederlander voor z'n land. Die na tionale trots is natuurlijk niet genoeg om onze produkten zichzelf te laten verkopen. Maar het feit dat we bijna nationaal bezit zijn, heeft ook nade len. Hoge bomen vangen veel wind. Er wordt naar ons gekeken en nega tieve zaken worden vaak breed uitge meten. We worden ook vaak met onterechte feiten om de oren gesla gen. Het impliciet beschuldigen van Heineken van slecht milieugedrag, daar kan ik me erg boos over maken. We hebben juist het 'good corporate citizenship' heel hoog in het vaandel staan. We doen niets stiekems. Brouwen is een eerlijk en gedegen vak. Omdat we groot zijn krijgen we ten onrechte veel kritiek over ons heen. De slogan 'small is beautiful' die door zovelen wordt aangehangen moet niet vertaald worden in 'big is ugly'." Leiderschap uitdragen "Ons bedrijf is een modern bedrijf, dat haar marktleiderschap uitstraalt en waarvan het merk ook internatio naal zeer succesvol is. Dat leider schap moeten we in Nederland ook uitstralen. Nederland is de bakermat van het Heineken merk. We moeten in Nederland onze merken zorgvul dig koesteren, ook als het geen 'speci aal' bier is. De export heeft een thuismarkt nodig. De biermarkt in Nederland zit in een veel verdere ont wikkelingsfase dan in Zuid Europa. Griekenland, Italië en Spanje bijvoor beeld zijn nog groeimarkten. Dat neemt niet weg dat op dit moment de Nederlandse markt om meer ver schillende produkten vraagt. We heb ben daarop gereageerd met een aantal nieuwe produkten. Ook in die 'ver snippering' van de markt moeten we ons leiderschap tonen. En dat vraagt van ons, van iedereen, veel inspan ning, durf en elan."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 9