"Net alsof je thuis voor de buis zit" Reclame. We hebben er allemaal mee te maken. Via televi sie, radio, kranten en tijdschriften. We hebben ook vaak een uitgesproken mening over wat we wèl en niet goed vinden. Daarom wordt door reclame-makers veel aan marktonder zoek gedaan. Een van de manieren die gebruikt wordt is het 'kwalitatief onderzoek', zoals dat onlangs werd gehouden naar de effecten van de nieuwe Heineken bokbier-reclame. Vers van 't Vat-redacteur Marguerite Feenstra ging mee naar Utrecht en nam letterlijk een kijkje achter de schermen. 16 Het onderzoek werd gevolgd via het zogenaamde gesloten televisie-circuit Het is drie uur in de middag. De eer ste gasten, mannen tussen de acht tien en veertig jaar, worden opgevangen in de hal van het hotel door een medewerkster van het on derzoeksbureau die als gastvrouw op treedt. Die taak, zo blijkt later, is een vrij belangrijke. De gastvrouw geeft hen wat te drinken en loopt met hen mee naar de kamer waar de individu ele gesprekken plaats zullen vinden. "Dat is beter dan dat ze zelf maar moeten uitvinden waar het onder zoek plaatsvindt. Bovendien kan de gastvrouw voorkomen dat de deelne mers elkaar voor en na het markton derzoek tegen komen en elkaar beïnvloeden over het te onderzoeken produkt", vertelt mevrouw drs. M. Snoeyenbos, senior Markton derzoeker in Zoeterwoude. De deelnemers weten van te voren niet waar het onderzoek precies over zal gaan. Ze hebben ooit eens vragen beantwoord over wat ze wel en niet eten en drinken. Daaronder was even eens, heel onschuldig, de vraag: 'drinkt u wel eens bokbier?' Ook werd gevraagd welke merken bier de deelnemers drinken en hoe vaak ze een pilsje nemen. Doordat er zoveel verschillende dingen werden ge vraagd, viel het niet op welk ant woord de enquêtrice wilde horen. Mevrouw Snoeyenbos: "Als de deel-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1989 | | pagina 16