Beste fotografie voor
Bokma-campagne
Er gebeurde van alles in 1988. Ook
in de Heineken-onderneming. Maar
wie weet nog wat er speelde in
januari, februari, maart enzovoorts?
Een terugblik in foto's en tekst op
klein en groot Heineken nieuws.
P.C. op zolder?
Nog volop werkzaamheden...
maar produktie beeïndigd
Tot tranen geroerd
Brouwerij van het jaar 2000
Ook dit jaar viel weer een aantal reclame-uitingen van de GWN
in de prijzen. De tv-commercial 'Gewoon lekker drinken watje lek
ker vindt, Coebergh ijs' werd eveneens met een prijs beloond. De
fles Bokma Jonge Korenwijn werd met een 'lamp' bekroond in
de categorie \ferpakkingen en produktontwikkeling. En de
Bokma-campagne 'Vhak is rond beter; soms vierkant' viel een
prijs voor de beste fotografie ten deel.
Ze zijn er (bijna) nog een beetje beduusd van bij de afdeling Perso
neelszaken van HNB. Dat het pc-opleidingsproject zo zou aan
slaan had niemand verwacht. Bijna 1900 Heineken medewer
kers maakten gebruik van de mogelijkheid om, met subsidie van
Heineken, een personal computer aan te schaffen. De Heineker
computervereniging werd in één klap de grootste Heineken ver
eniging. In het afgelopen jaar kon je in geen enkele gang lopen
of er werd gepraat over de pc's. Vslgens statistici staat na een
jaar ongeveer 50% van de pc's niet gebruikt op zolder Bij wie zou
dat nou zijn? Toch zeker niet bij u?
Vlak voor het begin van het nieuwe jaar; namelijk op 30 decem
ber 1987 werd het laatste brouwsel aan de Amsterdamse Stad
houderskade gemaakt. Op 20 april werd, samen met zeer vele
medewerkers afscheid van de brouwerij genomen én van 53 me
dewerkers die Heineken vaarwel zeiden, \foor deze toch bijzon
dere dag was speciaal bier gebrouwen, een 'Normaal Amster
dams Pils' dat de naam Brouwsel 1466 meekreeg.
Maar er wordt nog steeds hard gewerkt aan de Stadhouderska
de. Niet alleen dat de bottellijnen en overige inventaris verkocht
zijn, maar ook omdat besloten is van de brouwerij een speciale
ontvangstgelegenheid te maken. Jaarlijks zullen tenminste
115.000 bezoekers, vooral Amerikaanse toeristen, hier ontvan
gen worden in een echte Heineken sfeer In mei 1989 wordt ge
start met de verbouwing en in juli 1990 zullen de eerste bezoe
kers ontvangen kunnen worden. Bijna was het feest niet doorge
gaan: tijdens laswerkzaamheden brak op 23 november brand uit
in de kantine. De schade bleef gelukkig beperkt.
De nieuwe Heineken commercial slaat bij het grote publiek aan
De bude' song van Louis Armstrong 'what a wonderfijl world' ge
combineerd met de vertederende El-figuurtjes blijven lang han
gen. Acht op de tien vrouwen vonden het filmpje aardig en ook
qua produktherkenning werd hoog gescoord. Heineken is kopie
per met een slechts dertig seconden durende tv-commercial. In
de reclamewereld wordt verdeeld gereageerd. De ene helft var
de reclamemakers vindt ze prachtig, de ander schrijft ze bijna de
afgrond in. Het is op zich al fantastisch dat er zoveel over de com
mercials en dus over Heineken gesproken wordt. What a wonder
ful world dat al die meningen mogelijk zijn.
De brouwerij in Kinshasa (Zaïre) is uitgeroepen tot 'brouwerij van
het jaar 2000'. Een titel die alles te maken heeft met de moder
nisering van de brouwerij, waarbij twaalf nieuwe roestvrij stalen
apollob, twee etiketteermachines en drie gistbewaartanks wer
den geplaatst. Een uniek project voor Centraal Afrika.