"Alert Wijven is de boodschap" Stand van zaken Nominaties NOMINATIE VOOR ALCOHOL EN WERK BELEID Bij onze onderneming wordt al een aantal jaren een gestructureerd Alcohol en werk beleid gevoerd. Met een consistent voorlich tingsbeleid is geprobeerd ie dereen bewust te maken van alcoholmisbruik, vooral tij dens het werk. Dat beleid trekt ook buiten Heineken de aandacht. Veel bedrijven en instellin gen zijn geïnteresseerd in de aanpak van Heineken. Uit het jury-rapport bedrijf op de goede lijn zitten. Ik ben dan ook blij met deze nominatie, vooral om dat het ons een steun in de rug geeft door te gaan met ons (voorlichtings)-beleid. Want we zijn er nog niet met ons alcohol en werk beleid. Ik ben er gelukkig mee dat te zien is dat medewerkers bewuster met alcohol omgaan. Ook moeten we echter constateren dat er afdelingen en groepen medewerkers zijn die zich nog te weinig bewust zijn van het omgaan met alcohol tijdens het werk. Daarop zullen we ons speciaal moeten richten. We gaan, méér dan in het verleden, het management, de be drijfsleiding wijzen op hun verantwoor delijkheid inzake alcoholmisbruik. De leiding, de chefs zijn verantwoordelijk voor het goed verlopen van de werk zaamheden en moeten - en dat zeg ik heel nadrukkelijk - ook op alcoholmis bruik lettenDat is niet alleen een sociale verplichting, maar ook een economi sche! En het mag niet zo zijn dat de chef, de leiding, het verkeerde voorbeeld geeft. We zullen de regels hoe met alco hol op het werk moet worden omgegaan nog duidelijker moeten makenNaast de algemene voorlichtingscampagne moet ook het lijnmanagement hierin zeker z'n verantwoordelijkheid kennen. We zijn op de goede weg, maar we zijn er nog niet." Voorzichtig kan de conclusie worden getrokken dat het voorlichtingsbeleid ertoe bijgedragen heeft dat er bij Heineken bewuster met drank wordt omgegaan Er is bij alle vestigingen een dui delijke lijn te zien. Medewer kers gaan heel wat bewuster om met alcohol dan een aantal jaren gele den. Aan de omzet van alcoholhou dende dranken in de kantines is te zien dat er minder gedronken wordt. Tijdens vergaderingen wordt veel minder vaak om een pilsje gevraagd. Voorzichtig mag je hieruit de conclu sie trekken dat het voorlichtingsbe leid er toe bijgedragen heeft dat we bij Heineken bewuster omgaan met drank. Maar toch blijkt dat een aan tal groepen medewerkers een risico groep vormt. Als het goede voor beeld niet gegeven wordt door de lei ding, de chefs, dan zal iemand min der geneigd zijn om z'n biertje te la ten staan. 'Stoer' bierpraatgedrag hoort - op sommige plaatsen - nog duidelijk tot de cultuur van onze on derneming. Ten aanzien van de con tactbiertjes, jubilea en afscheidsre cepties is bij alle vestigingen te zien dat er wat aan het veranderen is wat betreft het alcoholgebruik. Amstel Light en Buckler worden relatief veel gedronken. '<:AMSTLLX; Ook het oog van het vakblad PW, magazine voor personeelsmanage ment, viel op het alcohol en werk beleid van onze onderneming. Dit blad reikt elk jaar een prijs uit voor bijzondere da- T\ e jury nomineert Heineken Ne- U derland B.V. voor de bedrijfs- campagne om alcoholgebruik op het werk onder controle te houden en misbruik uit te bannen. Het curieuze feit dat de producent van drank problemen met drank aanpakt, inspi reert; belangwekkender is de simpele kwaliteit van de campagne, waarin alle middelen van het sociaal onder nemingsbeleid worden ingezet voor het doel. De jury is ter ore gekomen, dat de internationale arbeidsorganisa tie ILO vanwege die kwaliteit zich in het initiatief van Heineken heeft ver diept. den op sociaal terrein en voor sociaal management. De jury nomineerde Hei neken in de categorie noviteiten in ar beidsvoorwaarden. De jury zegt in haar rapport dat de bedrijfscampagne om al coholgebruik op het werk onder con trole te houden en misbruik uit te ban nen, inspirerend werkt. En dat vooral omdat het een drankenproducent is die zich ermee bezig houdt. Belangwekkend vindt men ook de simpele kwaliteit van de campagne, waarin alle middelen van het sociaal beleid worden ingezet voor het doel. De heerdrs. P.C. Schop, direc teur personeelszaken over deze nomina tie: "We zijn niet als winnaar uitgeroe pen maar de nominatie vind ik zeer eer vol en het toont aan dat we ook volgens het oordeel van deskundigen buiten het Via een videofilm is iedereen binnen Heineken voorgelicht over het Alcohol en Werkbeleid. Een foto die tijdens de opnamen is gemaakt 19

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1988 | | pagina 19