"Export is er op uitgaan en
De afdeling Export gevestigd aan de Mauritskade - waar
ook de ETA, Duty Free Export, de Administratie en de af
deling Informatisering in Rotterdam onderdeel van uitma
ken - houdt zich bezig met alle commerciële en marketin
gaspecten van de export van onze bieren. Sinds enkele
maanden heeft Export een nieuwe 'baas'. We hebben het
over de heer G.R. Habbershaw, een Brit die zichzelf om
schrijft als 'Yorkshire-man'Aan deze nieuwe directeur
Export hebben we talloze vragen gesteld over zijn werk
zaamheden bij Heineken èn over z'n geadopteerde vader
land: Nederland.
Een interview boordevol uitspraken van een man die zeer
enthousiast - en snel - over z'n werk praat.
Over exporteren en lokaal
produceren
Over z'n fiets
Dat we ons bier exporteren naar de Ver
enigde Staten, weet elke Heineken-me-
dewerker. Dat we ook naar andere lan
den exporteren zal zeker bekend zijn.
Maar de vraag minstens tien exportlan
den te noemen, zullen velen niet direct
kunnen beantwoorden. Een kijkje in
Den Bosch brengt dan al gauw meer in
zicht. Daar wordt voor het leeuwendeel
van de exportmarkten geproduceerd. In
willekeurige volgorde zijn dat onder
meer de Verenigde Staten, het Verre
Oosten (Australië, Hong-Kong en Tai
wan als belangrijkste exportlanden),
Puerto Rico, de Golfstaten, Scandina
vië, Angola en Ivoorkust.
"Het lokaal brouwen van onze merken
Heineken en Amstel is prima, als er ten
minste aan een aantal belangrijke voor
waarden voldaan is. We moeten met
grote omzichtigheid en veel gezond ver
stand allereerst bekijken of lokaal pro
duceren het beste is voor onze merken.
In veel landen zijn we een premium, een
luxe bier. Door in een bepaald land zelf
te gaan brouwen kan het speciale karak
ter, de aantrekkingskracht mogelijker
wijs verminderen. Ook al is het bier net
zo goed als datgene dat we in Nederland
produceren. Ik denk - en hiermee zeg ik
niets nieuws - dat onze belangrijkste
kracht ons merk is èn de positie van ons
merk in de markt. De merknaam is een
van de dingen die ons onderscheidt van
andere brouwerijen. We hebben er ja
ren over gedaan om ons merk op te bou
wen. Dat moeten we goed in de gaten
houden als we voor de keuze staan lokaal
te brouwen ofte (blijven) importeren.
Soms is het ter plekke produceren echter
de enige manier om aanwezig te zijn op
de plaatselijke markt, bijvoorbeeld als
gevolg van zeer hoge import-barrières.
Maar, ook al is er een aantal landen waar
wij Heineken en Amstel lokaal produce
ren, daarnaast moet gezegd worden dat
wij het 'verschrikkelijk' goed doen in
Zwitserland, en op de Canarische eilan
den. Het merk Heineken heeft nog veel
potentieel. We zullen er constant naar
streven om ons sterker te profileren op
bepaalde markten."
"De inflatie heeft ook hier toegesla
gen. Deze fiets die zeker drie keer
'gerecycled' is, kostte nog 75,--.
Het is bijna een museumstuk, en
toch moet ik bang zijn dat hij gesto
len wordt!"
De heer Habbershaw gaat, als het even mogelijk is, op de fiets naar de Mauritskade.
Op zijn weg ligt dan de Magere Brug, de meest gefotografeerde brug in Amsterdam.
"De rangorde in het Nederlandse verkeer is typisch: eerst komt de voetganger, dan de
fietser en een flink eind daarna heeft de automobilist ook nog enige rechten.
4