Veiligheid voor medewerkers en brouwerij van levensbelang BEDRIJF HULPVERLENINGS PLAN ZET GEVAREN EN MAATREGELEN OP EEN RIJ Ook in een bedrijf als Heineken bestaat altijd de kans dat er iets gebeurt dat afwijkt van het normale patroon. Om de kans op een ongeval of ramp te verkleinen worden veel pre ventieve ofwel voorzorgsmaatregelen genomen. Op verschillende afdelingen van de brouwerij in Zoeter- woude bestonden de nodige procedures over hoe te hande len bij een calamiteit, maar dat waren vaak mondelinge af spraken. Het is echter belangrijk dat iedereen precies weet wat hem of haar te doen staat, wie er moeten worden inge schakeld, welke apparatuur er eventueel moet worden uit gezet en via welke vluchtroute een veilig heenkomen moet worden gezocht. Daarom is er twee jaar gewerkt aan een totaalomvattend Bedrijf Veiligheids Plan (B.H.P.) waarin al deze afspraken zijn vastgelegd. De bedrijfsbrandweer aan het werk tijdens een recente oefening "Maar alleen met voorzorgsmaatsrege- len zijn we er niet", vertelt veiligheids functionaris DJvon Zboray"Het is ze ker zo belangrijk er voor te zorgen dat de schade tot een minimum kan worden be perkt. Met een aantal zogenaamde re pressieve maatregelen is uitbreiding of herhaling van het ongeval tegen te gaan. In het B.H.P. zijn zowel de preventieve als de repressieve maatregelen in kaart gebracht en vastgelegd zodat iedereen weet wat hem of haar te doen staat." De heer J.J.H.M. Verschure, voorzitter van de commissie die het plan kortgele den heeft gepresenteerd, zegt over het B.H.P.: "Het Bedrijf Hulpverlenings Plan (B.H.P.) gaat iedereen aan, omdat veiligheid voor ons en voor de brouwerij van levensbelang kan zijn." Gevarenbronnen Twee jaar is er door een speciale com missie aan de totstandkoming van het B.H.P. gewerkt. De commissie bestaat uit de heren J.J.H.M. Verschure (coör dinator Milieu en Techniek), D.J. von Zboray (Veiligheidsfunctionaris), M.A. Hunck (chef Interne Dienst produktie Zoeterwoude) en J.W. Croese (chef In terne Dienst Kantoor) en is bijgestaan door de Leidse brandweer. Het resultaat is een uitvoerig plan. Naast de doelstellingen van het B.H.P. en een schets van de hulpverleningsorga nisatie staan ook de taken en verant woordelijkheden van bijvoorbeeld de meldingsposten, E.H.B.O., brandweer en ambulance vermeld. "De meeste tijd is gaan zitten in het uitwerken van de draaiboeken", zegt de heer Verschure. Allereerst heeft de commissie de be staande en de nog ontbrekende veilig heidsprocedures op een rij gezet. Hieruit bleek dat er goede preventieve maatre gelen waren genomen. Er was een goed overzicht van de plaatsen waar ongeval len zich zouden kunnen voordoen. Von Zboray: "De gevarenbronnen, zoals wij die noemen, waren bekend en de getrof fen maatregelen om de risico's te verklei nen waren voldoende. Waar het nog aan ontbrak waren eensluidende afspraken over wat te doen direct na een ongeval. Iedereen moet daarvan op de hoogte zijn. Dat kan al heel simpel door bijvoor beeld op elke kamer bij de deur een bordje met de meldingsprocedure te hangen." Calamiteiten Na het inleidend onderzoek begon de commissie aan het eigenlijke werk. Stap voor stap kwam het B.H.P. tot stand. Allereerst werden calamiteiten die zou den kunnen plaatsvinden in negen cate gorieën ingedeeld. Hiervoor werd aan alle afdelingen gevraagd welke gevaren bronnen er aanwezig zijn en wat de ge volgen van een eventueel ongeval kun nen zijn. Vele honderden situaties wer den genoemd en op een rij gezet. Van een klein ongeval zonder lichamelijk let sel tot een grote calamiteit met kans op uitbreiding. Van bijvoorbeeld een simpele aanrij ding ergens op het terrein tot een uit slaande brand. De negen categorieën lo pen als een soort rode draad door het BHPUitgaande van deze onderverde ling is de hulpverlening beschreven. Tips De draaiboeken die het B.H.P. bevat, zijn zeer uitgebreid. Aan de hand van overzichtelijke schema's, waarin wordt uitgegaan van de negen ongevalscatego rieën, is snel duidelijk wat er in geval van nood moet gebeuren. Zo staat er bij voorbeeld in het hoofdstuk ongevallen melding niet alleen wie gebeld moet wor den, maar ook wat er moet worden ge- 3

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1988 | | pagina 3