"Mensen worden door
hun omgeving bepaald"
SCHILDER BERT PIJPERS:
Zestien jaar geleden stond hij ook al in Vers van 't Vat,
maar toen voor een andere hobby: experimentele fotogra
fie. Een soort schilderen met negatieven. De laatste jaren
houdt Bert Pijpers, Verkoopbevordering Horeca in Am
sterdam, zich vooral bezig met schilderen. Hij schildert
magisch realistisch. Magisch realisme kenmerkt zich door
het streven naar een reële weergave van de werkelijkheid,
zonder idealisme. Door de vlakke schildertrant ontstaat de
indruk van een betoverde, vreemde starheid.
Bert Pijpers thuis aan het werk
Bert Pijpers: "Toen ik me
bezig hield met experi
mentele fotografie, heb ik erg
veel aan de weg getimmerd.
Op een gegeven moment
gooide ik de fotografie over
boord. Ik maakte soms vijf
experimentele foto's op één
dag. Dat was voor mijn ge
voel geen kunst meer." Kort
daarop ging hij pentekenin
gen maken. Tekenen en
schilderen deed hij overigens
al vóórdat hij zich met experi
mentele fotografie bezig
hield. Heel zorgvuldig, met
fijne kleine streepjes Oost-
Indische inkt werden vlakken
bewerkt, schaduwen ge
maakt en figuraties opgezet.
In die tekeningen werd de
werkelijkheid vermengd met
fantasie. Bert Pijpers
creëerde zijn eigen, wonder
bare wereld, waarin vooral
de verhouding 'mens-natuur'
centraal staat. Een thema dat
ook kenmerkend is voor het
tegenwoordige werk van Pij
pers: zijn schilderijen van
olieverf. Daarbij staat de
vrouw centraal.
Schilder
Bert Pijpers werd in 1938 in
Amersfoort geboren. Hij stu
deerde aan de Rietveldaca-
Twee van Pijpers jongste
werken. Ook hier heeft de
kleur blauw de overhand
demie en voltooide zijn stu
die in de jaren '67/'68 aan de
Academie voor Beeldende
Kunst in Rotterdam. "Gedu
rende mijn studie kwam ik bij
Vrumona in dienst", vertelt
Bert, "waarna ik tijdens de
avonduren mijn studie heb
afgemaakt. Toen was ik al zo
aan een bepaald leefpatroon
gewend geraakt, dat ik niet
van plan was dat op te geven
om schilder te worden. Bo
vendien denk ik dat ik niet
van schilderen zou kunnen le
ven. Om als schilder je brood
te kunnen verdienen, moet je
wel heel erg goed zijn. Toch
komt die studie van pas, an
ders was ik nooit in het vak
dat ik nu doe terechtgeko
men. Ik houd me onder meer
bezig met het maken van de
concernproduktenfolder, het
drankenjournaal en de ver-
kooppubliciteit voor de
groot-horeca. Ook daarin
moet je creatief zijn."
Niettemin is hij al die jaren
het schilderen en tekenen als
hobby blijven doen. "Hoe
wel ik er natuurlijk wel min
der tijd voor heb. Ik maak nu
ongeveer twee a drie schilde
rijen per jaar. Veel van die
schilderijen heb ik niet meer.
Zo hangt er een werk van mij
in Canada. Dat is leuk, maar
daar doe ik het niet voor. Ik
schilder, omdat ik zelf wat wil
maken. Niet omdat ik het aan
anderen wil geven."
Verleden en toekomst
De schilderijen die hij maakt
tonen geen vrolijke wereld.
De ondergang van de natuur
en de mens door de opkomst
van de stad is een thema dat
steeds weer terugkeert. Ver
der spelen verleden en toe
komst een grote rol in het
werk van Pijpers.
Beide elementen worden
vaak in één schilderij verwe
ven. Met opzet. Bert Pijpers:
"Ze laten zien dat een mens
door zijn omgeving wordt be
paald. Zelfs als hij vrijheid
heeft om te kiezen, wordt hij
nog een bepaalde richting in
geduwd. Door je werk, je
vrienden, je huisgenoten, je
eigen verlangens, maar ook
door je verleden."
Hoewel in zijn schilderijen,
het zelfde thema 'natuur
mens' steeds terugkeert, ver
andert zijn stijl van schilde
ren. "Ik denk dat je op een
gegeven moment verandert.
Een soort evolutie in je werk.
Dat zie je ook bij heel be
roemde schilders, als bijvoor
beeld Van Gogh. Ik heb een
periode gehad waarin ik
vooral de kleur rood gebruik
te, daarna ben ik overgegaan
op blauw. En nu denk ik dat
weer een andere kleur de
overhand in mijn schilderijen
gaat krijgen. Welke kleur dat
is, weet ik nog niet. Zoiets ge
beurt terwijl je ermee bezig
bent."
17