"Onze afdeling is net een centraal zenuwstelsel" CHEF AUTOSECTIE BINNEN DE ETA, H.P. VAN GAMMEREN: Na zijn schooltijd werkte Hans P. van Gammeren eerst een half jaar in Frankrijk, voordat hij -hoe kan het bijna anders in Rotterdam- in dienst trad bij een scheepvaart- en expedi tiekantoor. Daar werkte hij vijf jaar. Ook in zijn huidige baan heeft hij te maken met expeditie. Weliswaar slechts in direct met scheepvaart, maar zeer direct met het expedië ren door auto- en luchtverkeer. Vele contacten "Dat betekent dat we heel veel, zeer uit eenlopende contacten hebben" vertelt Hans van Gammeren. "We hebben te maken met de klanten, die zelf telefo nisch, per telex of telefax de orders plaat sen. Dan hebben we contact met de com merciële afdeling in Amsterdam, cen trale logistiek, de produktievestigingen - in ons geval het meest met Den Bosch-, expeditie-afdelingen, de vervoerders, douane, banken, de scheepsbevoórra- ders... Teveel om op te noemen." De Autosectie zorgt ook voor export van andere concernartikelen. Hans van Gammeren: "Wij werden eens gebeld dat de heer Heineken in Zuid-Frankrijk had geconstateerd dat er zo weinig Hei- neken-parasols te zien waren. Wij zorg den ervoor dat er een paar dagen later 500 parasols stonden." Deze anekdote typeert de werkzaamheden van de Auto sectie (en de andere afdelingen van de ETA). Al het gevraagde moet zo snel mogelijk worden geleverd. als OR-lid voor Rotterdam. "Ik vind het wel jammer" zegt hij. "In Rotterdam zelf gebeurt natuurlijk niet zoveel. Maar vooral de halfjaarlijkse gezamenlijke overlegvergadering vond ik zeer interes sant. De contacten die je daar legt, de in formatie die je daar krijgt. Als je goed met je OR-werk bezig bent, kun je veel van het bedrijf leren. Wanneer ik er weer enigszins de tijd voor hebwil ik me zeker weer kandidaat stellen" zegt Hans van Gammeren dan ook stellig. Op de afdeling, een ruimte binnen een grote 'kantoortuin', heerst voortdurend grote bedrijvigheid. De een voert een gesprek in het Engels, terwijl zijn collega een klant in het Frans te woord staat. Naast kennis van transport en expeditie zijn talenkennis en flexibiliteit volgens Hans van Gammeren dan ook eerste vereisten. "Je moet snel van onderwerp kunnen wisselen en je snel kunnen aan passen aan de zeden en gebruiken van de nationaliteit van degene met wie je spreekt. Je zou natuurlijk alleen Engels, de voertaal van ons concern, kunnen spreken. Maar het komt bijvoorbeeld op een Spanjaard beter over als je met hem in zijn eigen taal kunt praten. Vanwege de contacten met de medewerkers van El Aguila ben ik bijvoorbeeld drie jaar geleden begonnen met een cursus Spaans. Daardoor krijg je leuke contac ten. Het zou nog aardiger zijn als je die mensen ook eens in persoon zou kunnen ontmoeten." Grote betrokkenheid bij het bedrijf Het volgen van cursussen kost veel tijd. Evenals de tijd die wordt gestoken in de voorbereiding voor invoering van een nieuw automatiseringssysteem bij de ETA, het Export 2000-systeem. Dat is ook de reden dat Hans van Gammeren zich bij de laatste ondernemingsraadver kiezingen niet herkiesbaar heeft gesteld "Wij hebben helemaal niet het gevoel dat we in een afgezonderde positie ver keren, alleen omdat we niet op een van de grote vestigingen werken. Integen deel. We werken in een pand waar met grote neonletters 'Heineken' op vermeld staat, we hebben dagelijks contact met verschillende afdelingen op de andere vestigingen... we zitten er juist midden in. Je kunt onze afdeling zelfs wel een centraal zenuwstelsel noemen" ver klaart Hans van Gammeren. Service-afdeling Van Gammeren is chef van de Autosec tie, een onderafdeling van de Export Transport Afdeling. De ETA, zoals de afdeling doorgaans kortweg wordt ge noemd, is gehuisvest in het kantoor van de voormalige Heineken brouwerij aan de Crooswijksesingel in Rotterdam. In dit kantoor komen alle orders binnen van de klanten en/of agenten uit alle de len van de wereld. En vanuit dit kantoor regelt de ETA, ook wel eens omschre ven als 'de service afdeling ten behoeve van commercie export', dat het bestelde naar die klanten wordt geëxporteerd. Hetzij door de lucht, hetzij over land of over zee. Voor het transport per schip naar de Verenigde Staten, Canada, Afri ka, het Midden-Oosten en het Verre Oosten zorgen de twee verschepingssec ties van de ETA. Van Gammeren en zijn vier medewerkers houden zich bezig met het transport over de weg door geheel Europa èn met de luchtvracht over de gehele wereld. Wat is nu het verschil met de afdeling Transport en declaraties van Centrale Inkoop in Zoeterwoude? "Die afdeling houdt zich onder meer bezig met het ver keer tussen de brouwerijen. Het betreft dan ook tweerichtingsverkeer. Bij ons is er sprake van éénrichtingsverkeer, wij nemen uitsluitend de export voor onze rekening. En dat kan variëren van een enkel produkt dat als monsterzending naar een mogelijke klant wordt ge stuurd, tot een tankwagen met 24.000 li ter bier." 18

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1988 | | pagina 18