"Als westerling moet je echt eens komen kijken bij een schutters feest. Zoiets kun je niet overbrengen, dat moet je zien." Met dit advies van de heer J. W.L. Dorren van het horecagebied Limburg op zak, bezochten we het Limburgse federatiefeest 1988 in Sweik- huizen. Dit kleine heuvelachtige dorp, dat normaal gesproken slechts 850 inwoners telt, trok deze zeer zonnige 31ste juli meer dan 35.000 bezoekers. Dat er heel wat bij de organisatie van zo'n evenement komt kijken, mag duidelijk zijn. Maar hoe gaat de organisatie in zijn werk en waarom is Amstel bij 'dit evenement aanwezig? Volgorde van behandeling Uitstraling Prima verloop DE FUNCTIE VAN RECLAME SE f VAbiUbitu Nieck Wassenaar inspecteert het nieuwe bierviltje dat als verlicht po dium gebruikt zal gaan worden Ton van Stek bij de kelderbierwagen Een Amstel bier ging er goed in, die zonnige zondag "Grote of kleine feesten: b i Nieck Wassenaar, hoofd van de af deling Evenementenorganisatie van de dienst Reclame Service: "Een aanvraag tot deelname of sponsoring van een evenement komt vaak al maanden van te voren binnen bij onze afdeling. Meestal vanuit de Ho- recagebieden, van de afdeling Mar keting of Public Relations. Een van onze medewerkers gaat daarop met de aanvrager overleggen. Besproken wordt wat de organisatie wil en wat de mogelijkheden van onze kant zijn. Vervolgens komt de opdracht via onze afdeling Planning bij onze afdeling Evenementenuitvoering te recht. Er wordt een plan gemaakt voor de totale uitvoering van het pro ject, met daarbij de indeling van de medewerkers, materialen en trans portmiddelen. Vervolgens regelt de medewerker van de Evenementen organisatie het benodigde publici teitsmateriaal, zoals folders en affi ches. Voor het evenement Sweikhui- zen hebben deze voorbereidingen ongeveer een half jaar in beslag ge nomen." Waarom Sweikhuizen? "De schut tersfeesten staan voor cultuur en tra ditie en kunnen zich verheugen in een toenemende belangstelling. En cultuur en traditie zijn elementen die wij als brouwerij graag uitstralen", vertelt de heer Dorren van het hore cagebied. Hij heeft als lid van het ere-comité net een raak schot gelost op een van de schietbomen, die op het feestterrein staan. "Bij zo'n oer- Limburgs evenement denkt de Lim burger in eerste instantie aan een biermerk uit eigen streek. Vorig jaar is het ons voor de eerste keer gelukt dit grootste schuttersfeest in Lim burg onder de Amstelvlag te bren gen", aldus de heer Dorren. "Toen bleek dat Amstel veel voor ons kon doen", vertelt de heer Carry Peters van de organiserende vereni ging. "Bovendien spreken ze de zelfde taal als de mensen van de orga nisatie. En dat is: ervoor zorgen dat iedereen met een blij gevoel naar huis gaat met de gedachte 'naar zo'n feest wil ik nog een keer'." In de grote tent die op het feestter rein staat opgesteld, is het inmiddels erg druk geworden. Schutters, fami lieleden, vrienden en andere bezoe kers halen hier een koel glas Amstel- bier. "En na al die uren is het nog steeds uitstekend op temperatuur", zegt Ton van Stek van de dienst Re clame Service trots. Hij is begeleider van het evenement en als zodanig herkenbaar aan zijn rode Amstel- blazer. De vrijdag voor het evene ment heeft hij de hele dag meege werkt aan de opbouw van het al eer der genoemde materiaal. Tijdens het feest zelf blijft hij stand-by om de tapsnelheid te regelen en eventuele storingen te verhelpen. "Maar het verloopt allemaal prima. Het zou na melijk niet goed zijn als ik de hele dag aan het sleutelen was, omdat dat betekent dat er geen bier geschon ken kan worden. Dat is niet goed voor Amstel en het organiserende comité." 16

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1988 | | pagina 16