Rallyrijder Paul Boesten (38):
"Een verkeerde aanwijzing kan fatale
gevolgen
hebben"
De Peugeot 309 GTI 1,9 is voor het seizoen '88 speciaal geprepareerd door het Turijnse
bedrijf Italtechnica. De 170 pk sterke rally wagen moet echter nog sneller uit de voeten
kunnen en wordt nu verder opgevoerd tot 200 pk
en dat kun je als kaartlezer juist niet ge
bruiken."
Dat zal degene die de beelden van de
voortrazende rally-auto's ooit op de tele
visie of in het echt heeft gezien, direct
duidelijk zijn.
"Je moet volledig vertrouwen hebben in
de stuurmanskunst van de rijder. Ook
als hij de auto met 160 kilometer per uur
op een bocht af stuurt. De kaartlezer
heeft eigenlijk geen tijd om het werk van
zijn collega in de gaten te houden. Ik
geef hem via de intercom in onze helmen
voortdurend door wat er komen gaat.
Een 'hairpin' links, gevolgd door een
'medium' rechts met aansluitend bij
voorbeeld een 'uphill'. Vanuit mijn oog
hoeken moet ik aanvoelen of die 'hair
pin' links al is geweest en ik de volgende
instructie door kan geven. Tijd om van
mijn 'notes' op te kijken, heb ik dus niet.
Want één verkeerde aanwijzing van mij
kan óók fatale gevolgen hebben. Hij
moet dus volledig op mij kunnen ver
trouwen. Alles bij elkaar geeft je dat het
het gevoel alsof je iets gebruikt en er niet
meer vanaf kunt komen."
Veilig
De chauffeur en zijn navigator moeten
een hecht team vormen. "Je moet samen
weten waar de grenzen van het moge
lijke liggen. Maar wil je hoog in het klas
sement eindigen dan moet je er ook voor
zorgen dat de auto heel blijft. De wagen
is één brok techniek en er kan dus van al
les kapot. Tijdens een tweedaagse rally
kun je de auto èn jezelf dus niet op de
eerste dag al volledig in de strijd gooi
en." Gaat er toch iets stuk dan heeft het
team de beschikking over een eigen ser-
viceploeg. Vier monteurs zijn voortdu
rend paraat met een bus met de meeste
onderdelen van de auto aan boord en
een 'vliegende' servicewagen die prak
tisch de gehele rally in de buurt blijft. In
het vorige seizoen hebben Knoop en
Boesten de auto redelijk heel gehouden.
"In de Amsterdam BP Rally vlogen we
met oververhitte remmen van de weg.
Het ongeval betekende het einde van
een lantaarnpaal en ook de voorwielop
hanging van de auto was ontzet, zodat
we niet verder konden", vertelt Paul
Boesten. Over de veiligheid van zijn
sport is hij duidelijk: "Het is de meest
veilige vorm van autosport. Je zit in een
zespuntsgordel en de auto is verstevigd
met een metalen kooi die absoluut niet
kapot kan.
Peugeotteam
Aan het einde van het succesvolle seizoen
van 1987 werden Knoop en Boesten ge
vraagd om in 1988 voor Peugeot Neder
land uit te komen. De auto waarmee zij,
naast een derde plaats in het Nederlands
Kampioenschap, ook de Coupe Peugeot
205 GTI 1,9 veroverden, was een privé
auto die zij zelf voor de rally's prepareer
den. Motorisch en technisch was de
zwarte 205 volledig standaard en daarom
was het des te opmerkelijker dat zij de
derde plaats in het Nederlands Kam
pioenschap behaalden, tussen verschil
lende tot ware racemonsters omge
bouwde rallywagens. Dit jaar hebben zij
in een Peugeot 309 GTI 1,9 een vijfde
plaats in het kampioenschap bereikt.
"Nu kwamen wij in de hoogste groep uit
en moet je dus nóg betere resultaten
halen om bij de top te komen .Maar voor
een eerste rallyseizoen met zo'n auto is
het een goede prestatie", vertelt Paul
Boesten.
Veel heeft hij niet meer te wensen. Pro
fessional worden is slechts voor enkele
groten weggelegd. "Dat is onbereik
baar... ik zou dan met weemoed terug
kijken op twintig jaar Heineken."
We weten in onze jonge jaren bijna alle
maal wel wat we willen worden; laterals
we groot zijn. Niet iedereen houdt vast
aan zijn jeugdideaal. Sommigen gaan
heel doelbewust met het ideaal aan de
slag, rechtstreeks of via een omweg.
Voor Paul Boesten, chef Expeditie en
Magazijn van concemdrankenhandel
Maas Jeker in het Limburgse Nuth,
gaat dat laatste maar al te zeer op. Be
gonnen in een kart (een zeer snelle skel
ter), waarover Vers van 'f Vat in novem
ber 1980 schreef, wilde hij al rap over
stappen naar de dure rallysport. In 1987
reden navigator Paul Boesten en chauf
feur Theo Knoop hun rally-auto naar
een overtuigende derde plaats in het In
ternationale Open Nederlands Rally
kampioenschap. Een jongensdroom was
werkelijkheid geworden. Het doel lijkt
bereikt. Of is er nog meer?
Verhoogde hartslag
Na anderhalf seizoen met een bevriende
rallyrijder wedstrijden te hebben gere
den, kwam er in 1983 een einde aan de
samenwerking. "Hij wilde niet langer zo
serieus doorgaan, terwijl ik juist de
smaak goed te pakken had", vertelt Paul
Boesten. De Limburger stapte daarna
bij Theo Knoop in de rally-auto. "Theo's
navigator was er mee opgehouden. Be
vangen door een soort angst-syndroom
De zwarte 205 GTI 1,9 waarmee Knoop
en Boesten vorig jaar succesvol waren
20