Het is 13 mei, 11.00 uur in de haven van Harlingen. Het uur der waar heid heeft geslagen voor de tien brouwe rijmedewerkers uit Den Bosch, die heb ben besloten deel te nemen aan de veer tiende Harlingen-Terschelling-sloepen- race. Acht roeiers, een wissel en een man aan het roer. Het startschot valt. De riemen worden te water gelaten. De sloep maakt zijn eerste meters. Vier uur en 41 minuten later roeien de krachtpat sers, moe maar voldaan, de haven van West Terschelling binnen. De prestatie levert de bemanning van De Koele Blonde een 26ste plaats op in het eind klassement van 82 boten. En dat in een wedstrijd die door de plaatselijke krant is omschreven als "de zwaarste race tot nu toe". De Bosschenaren wisten vlak voor de start nog niet goed wat zij tegemoet gin gen. Dertig kilometer water, dat stond vast. Maar uur na uur 'aan de riemen', in een gevecht met Neptunus en 81 andere roeisloepen, veelal bemand door mede werkers van havensleepdiensten en stu denten van zeevaartscholen: dat kan vele verrassingen opleveren. In de drie maanden van training die aan de wed strijd vooraf gingen, hadden de Bossche naren al wat van de ontberingen door staan. Blaren in de handen, een doorge zeten achterwerk en vermoeide boven armen. Zij waren zichzelf tijdens en na de trainingen op de Maas wel tegen ge komen. Maar op vrijdag de dertiende de Waddenzee oversteken, dat is toch an dere koek. Een van de Heineken-roeiers, Paul Bleys, was eens getuige geweest van de Harlingen-Terschelling race. Hij was di rect verkocht en wilde met een ploeg col lega's deelnemen. Al snel kreeg hij een aantal enthou siastelingen mee. Samen met Paul van der Aart ging hij op zoek naar een ge schikte sloep. Het werd een polyester reddingssloep, waaraan nog wel het no dige moest worden verbouwd. "Een red dingssloep is gebouwd op drijfvermogen en niet op snelheid. De sloep heeft dus meer weg van een badkuip", aldus Vers van 't Vat-correspondent Paul van der Aart. De roeiers gingen aan de slag. "De banken werden vervangen en de riemen kregen nieuwe plaatsen. De sloep werd geschuurd en opgeschilderd. Inmiddels werd er door de groep in de grachten van de Bossche binnenstad begonnen met de eerste trainingen. Eerst in stalen boten van de Bossche Zeeverkenners en vanaf maart in onze eigen sloep. De laatste twee maanden hebben we drie maal in de week op de Maas geroeid", vertelt Paul van der Aart. Makke Beer Voor het vervoer van de sloep, inmid dels De Koele Blonde gedoopt, zorgde dezelfde groep Zeeverkenners. Hun binnenvaartschip De Makke Beer nam de sloep aan dek en bracht deze met en kele roeiers naar Harlingen. Op de dag van de wedstrijd voegden zich vrouwen, kinderen, collega's en vrien den bij de roeiers. Zij konden met Coach van de Dag Wim van Wijk de tocht mee maken vanaf de Makke Beer, die als volgschip meevoer. Het begin van de wedstrijd verliep zeer voorspoedig. Dat kon ook bijna niet an ders. Wind en stroom mee en een lekker zonnetje. Halverwege de race leken de koplopers op een recordtijd af te steve nen. Maar al snel daarna verslechterden de omstandigheden. De oostelijke wind nam toe tot windkracht zeven. Twee zware stukken hadden zij nog te roeien: de Vliestroom met de dwars inkomende zeeën en het Schuitengat waar de wind recht op de kop staat. "Vooral dat laatste stuk was zwaar. Je hebt het idee dat je niet meer vooruit komt. Je krachten be ginnen op te raken terwijl stroming en wind sterker en sterker worden. Wat je noemt een gevecht met moeder natuur", aldus roeier Pax van Kol. "De golven worden steeds hoger en de sloep gaat van golf op golf springen. Het water slaat dan met bakken tegelijk de boot binnen. Daarom is het zo fantas tisch als je de haven binnenkomt en al die mensen staan te klappen", zegt Harm Böhmermann voldaan. Terwijl de plaatselijke fanfare speelt, be ginnen de roeiers aan hun feestje. Na de gemeenschappelijke roeiersmaaltijd is het voor de Heineken-ploeg nog lang geen tijd om de kooi op te zoeken. Het duurt per slot van rekening weer een jaar voor de volgende Harlingen-Terschel ling sloepenrace wordt gevaren. De roeiploeg bestond uit de roeiers: Paul van der Aart, Paul Bleys, Peter Boeters, Harm BöhmermannHans van der Kamp, Robert van de Kemp, Pax van Kol, Ernst Smilde, Jules Wijne en stuurman Rob de Klerck. 24

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1988 | | pagina 24