Jannie Kossen begon 34 jaar geleden haar loopbaan bij de Amstel Brouwerij op de afdeling Boekhouding. Via de debiteuren- en geldenadministratie kwam ze terecht op de telefooncentrale. Na de fusie met Heineken werd ze over geplaatst naar de Heineken Brouwerij in Amsterdam, waar ze hetzelfde werk bleef doen. "Zeventien jaar bij Amstel en zeventien jaar bij Heineken. Een lange tijd, maar een fijne tijd. En nog zeker vijftien jaar te gaan", aldus de ras-Amsterdamse. J ANNIE KOSSEN VAN DE TELEFOONCENTRALE IN AMSTERDAM: Jannie werd telefoniste omdat ze wel eens wat anders wilde. "Ik hield de boeken voor gezien", verduidelijkt ze haar keuze van toen. "Ze zochten ie mand op de telefooncentrale en dat leek me wel wat. Zodoende kwam ik daar te recht." Ze liep een dagje mee en ging vervolgens zelf aan het werk. Werk dat voornamelijk uit doorverbinden be staat. Jannie"Wat dat betreft voel ik me soms net een verlengstuk van de tele fooncentrale. Dat is geen leuk gevoel. Ik ben een mens en zo wil ik behandeld worden. Maar aan de andere kant heeft het ook z'n grappige kantenSoms heb je elkaar jaren aan de lijn gehad, een be paalde voorstelling van elkaar gemaakt en dan blijkt die persoon er heel anders uit te zien dan je had gedacht. Of je hebt iemand aan de lijn met een donkere stem, die een mevrouw blijkt te zijn." Jannie maakt vaak grappige en leuke dingen over de telefoonlijn mee. "Men sen die van alles willen weten, of die iets hebben meegemaakt dat ze zo graag aan je kwijt willen. Daarom vind ik het jam mer dat we tegenwoordig de kroegbazen niet meer aan de lijn krijgen. De jongens uit de Jordaan, die in sappig Amster dams vertelden wat ze nodig hadden. Maar als de kroegbazen op vakantie zijn, krijgen we nog wel eens de vervanger aan de lijn die het oude telefoonnummer in de klapper heeft gevonden. Vroeger zat hier ook alles. De vertegenwoordi gers zijn al weer vier jaar geleden naar Hoofddorp gegaan. Toch wordt nog wel voor hen hierheen gebeld." Communicatiestoring Mensen bellen ook vaak verkeerd. Jan nie "Soms ongewildLaatst was heel het telefoonverkeer in Amsterdam in de war. Toen kreeg ik mensen aan de lijn, die eigenlijk naar Den Haag wilden bel len. Omdat de '0' op een of andere ma nier niet doorkwam, kwamen ze door de '70' bij ons terecht. De chaos was com pleet. Het ging toen van: 'Spreek ik met de heer Pietersen?' 'Nee, met Heine ken.' 'Wat zegt u nou?' Waarop ik nog eens zei: 'Met de Heineken Brouwerij'. Waarop opnieuw geantwoord werd met: 'Wat zegt u?' Dat geeft allemaal niets, maar mensen snappen gewoon niet dat ze verkeerd zitten. Mensen luisteren ook niet. Luisteren is een vak. Iets wat je als telefoniste goed moet kunnen, omdat het jouw taak is mensen met de juiste personen door te verbinden. Dat bete kent ook dat je inzicht in het bedrijf moet hebben. Je moet de weg weten. Dat wil zeggen wat de telefoontoestellen aan gaat. Als ze naar een naam vragen, moet je weten op welke afdeling die zit. Je mag tenslotte niet iemand die naar de boekhouding vraagt met de lagerkelder verbinden. Daarom is het belangrijk om een klein beetje te weten wie wat doet. Spreek je ook de meest gebruikte talen? Jannie: "Ja, behalve Frans. Dat wil zeg gen dat ik die taal niet erg goed spreek. Maar wat moet je nu over de telefoon kunnen zeggen? In elk geval geen ellen lange zinnen. Meestal blijft het bij 'un moment s'il vous plaït, monsieur'. Daarna heb je de betreffende man al weer doorverbonden." Minder druk Tegenwoordig hebben de telefonistes in Amsterdam het door de drie huurlijnen tussen Amsterdam en Zoeterwoude minder druk dan vroeger. Jannie: "Ie dereen kan nu direct degene bellen die hij of zij wil spreken. Alleen als iemand niet opneemt, of in gesprek is, komt de lijn weer bij ons. We zijn dan ook nog maar met z'n drieën, waarbij er altijd één tussendiensten draait." Het leukste aan haar werk vindt Jannie dat er geen arbeid van de vorige dag blijft liggen. "Het is altijd af, altijd klaar. En aan de andere kant de mensen. Mensen zijn ge woon boeiend." 22

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1988 | | pagina 22