"Ik ben geen echte kilometervreter" MARJA HOLLEMANS UIT ZOETERWOUDE OVER MOTORRIJDEN Iedere zomervakantie pakt Mar ja Hollemans, chef van een van de research-afdelingen van HTBhaar Moto Guzzi V65 C, stapt samen met haar echtgenoot in de auto/slaaptrein, om in het land van bestemming op de motor verder te rij den. "Zalig gewoon", vertelt de 35-jarige Noord-Hollandse over haar hobby: motorrijden. "Maar ik ben een luxe mo torrijder. Mooi weer en een mooie omgeving. Daar houd ik van." Mar ja Hollemans toont haar Moto Guzzi V65 C Vier jaar geleden begon Marja met motorrijden. "Diverse vrienden van mij bereden motor en namen mij wel eens mee achterop. Dat vond ik zo leuk, dat ik besloot zelf rijles te nemenIk heb in diezelfde periode ook meteen een mo tor gekocht. Toen mocht je nog zonder rijbewijs oefenen. Je kreeg dan het be kende blauwe bordje met de letter 'L' achterop, waarna je mocht rijden. Dat wil zeggen binnen bepaalde grenzen. Je mocht bijvoorbeeld niet de snelweg op. Tegenwoordig moet je eerst je rijbewijs hebben voordat je de weg op mag." Na het behalen van haar rijbewijs ging Marj a er regelmatig met de motor op uit En op vakantie neemt ze altijd de motor mee. "Behalve dan naar landen waar het niet zo handig is om je motor mee te ne men. Zoals bijvoorbeeld Indonesië en Griekenland. Daar heb ik een motor ge huurd. Dat was in Indonesië een heel gammel en slecht onderhouden geval. Ik dacht de hele tijd: 'ik hoop maar dat ie heel blijft'. Onderweg heb ik nog een lekke band ge kregen. De eerste en enige keer dat ik iets aan een motor heb gehad. Een oud mannetje heeft toen voor ons de band met de hand geplakt. Banden plakken .van motoren is vrij ingewikkeld, dus dat laat ik liever doen. Maar misschien ga ik in de toekomst zelf wel meer aan mijn ei gen motor doen. Ik volg momenteel een sleutelcursus van de Koninklijke Neder landse Motorrijders Vereniging (KNMV) in Zaandijk. Daarin leer je in een aantal lessen hoe je motor precies in elkaar zit en hoe je hem zelf een kleine onderhoudsbeurt moet geven." Stoer imago Marja Hollemans is geen lid van een mo torclub. Expres niet. Marja: "Dat trekt me niet echt. Ik heb er ook niet zo'n be hoefte aan om in een grote groep te rij den. Dat doen we ook niet als we op vakantie gaan. Een grote groep versterkt het imago van de motorrijder: stoer en agressief. Een imago dat ik overigens be- strij dEr zij n veel meer toerrijderszoals ik, dan hardrijders onder motorrijders. Mensen die ervan houden om wat meer van de natuur te zien. En dat kan volop op de motor. Als mijn man en ik op vakantie gaan, zorgen we er ook meestal voor dat we zo veel mogelijk op secun daire wegen en zo min mogelijk op de snelweg rijdenDat zoeken we van te vo ren al uit. Om dezelfde reden nemen we vaak voor het eerste gedeelte door Ne derland, België en Noord-Frankrijk de auto/slaaptrein." Maar soms komen Marja en haar echtge noot halverwege een onbegaanbare weg vast te zitten, zelfs met een 'off-the road- motor'. Zoals bijvoorbeeld op Kreta. Marja: "Kreta is een ideaal eiland om motor te rijden. Je hebt er allemaal kleine weggetjes en plekken waar je met een auto niet kunt komen. Meestal zijn die wegen goed aangegeven op de kaart. Maar die ene keer niet. Wij kwamen op onze route dooreen klein Grieks dorpje, waar enkele oude vrouwtjes, van top tot teen in zwart gekleed, op een muur za ten, die wild naar ons gebaarden. Ik sprak geen Grieks, zij geen Engels. Dus probeerde ik met behulp van de kaart aan te geven waar wij naar toe wilden. Toen we ze dat duidelijk gemaakt had den, begonnen ze hard te lachen. Net alsof wij iets onmogelijks wilden doen. Omdat wij er zeker van waren dat de weg die wij hadden aangekruist bestond, reden wij gewoon verder. Maar daar kwamen we snel van terug. De weg be gon met kleine rotsblokken, maar hal verwege lagen er veel grotere. Ook was de weg onbegaanbaar geworden door grote gaten in het wegdek. Het gevolg van een lawine. Toen we weer terug keerden, zaten die vrouwtjes er nog. Nog harder lachend dan eerst." Trektocht Dit jaar gaat ze naar Portugal op vakan tie. Weer met de motor. "We zijn van plan per dag hoogstens drie a vierhon derd kilometer te rijden. Vorig jaar re den we soms zeshonderd per dag, maar dat is vrij veel. Je krijgt na afloop ook van die zere duimen, omdat je de hele tijd de gashendel moet vasthouden. Bo vendien zie je veel meer als je wat min der per dag rijdt. Volgend jaar wil ik een trektocht door Turkije maken. Je ziet, genoeg plannen. Voorlopig ben ik dan ook nog niet uitgereisd." 27

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1988 | | pagina 27