JAARVERSLAG HEINEKENN.V. 1987 In de vorige Vers van 't Vat heeft u, in een kort bericht, al kunnen lezen dat de netto winst van onze onderneming in 1987 vrijwel gelijk is gebleven, terwijl ook de omzet nage noeg op hetzelfde peü bleef als in 1986. In dit artikel gaan we uitgebreider in op het jaarverslag van Heineken N.V., dat 7 april tijdens een persconferentie werd gepresenteerd. Goede uitgangspositie voor verdere groei Een belangrijke investering vormt de nieuwe Colonne 4 in Zoeterwoude, hier in aanbouw. De omzet is, vergeleken met 1986, in 1987 gedaald met 0,4 procent. In guldens is de omzet over 1987 6.659 miljoen. De netto winst is met 0,5 pro cent gestegen tot 287 miljoen. Zowel de omzet als de winst werden negatief beïnvloed door de omrekening in gul dens van de omzetten van de buitenland se werkmaatschappijen en de daling van de export. Hier tegenover stond echter dat de meeste werkmaatschappijen op hun lokale markten een hoger bedrag aan omzet wisten te behalen. Resultaat zeer bevredigend In zijn inleiding op de persconferentie zei de heer A.H. Heineken, dat zowel omzet als resultaat zeer bevredigend is, gezien de moeilijke externe omstandig heden waarmee de onderneming in 1987 werd geconfronteerd. Daarmee doelde hij op de genoemde valuta-ontwikkelin gen, de ongunstige weersomstandighe den in enkele landen en een daling van de export. De sterke positie van de gul den op de wisselmarkt bemoeilijkt de exportpositie. Hierdoor, en door de ver- scherote concurrentie, stond op de im- portmarkt van de Verenigde Staten de afzet van het Heineken bier onder druk. Stijging van de omzet en resultaten de den zich in het bijzonder voor in Afrika en bij enkele deelnemingen in Europa, terwijl ook in de regio's Azië en het Caraïbisch gebied hogere resultaten werden behaald. De totale verkoop in hectoliters van het onder toezicht van Heineken gebrouwen bier nam in 1987 toe met 2,2 procent tot 43 miljoen hecto liter. In 1988 zullen, net als in 1987, enkele nieuwe produkten worden geïn troduceerd. Op de Nederlandse markt is dat Amstel Light, terwijl in Spanje en Frankrijk een alcoholvrij bier op de markt wordt gebracht onder de naam Buckler. Amerikaanse biermarkt Uit marktgegevens blijkt dat de con sumptie van onze bieren in de V.S. slechts in lichte mate is teruggelopen. De heer Heineken hierover: "Over ex port van bier naar de V.S. is de laatste maanden veel geschreven en sommige berichten in de pers klonken zelfs alar merend. Het is duidelijk dat Heineken negatieve gevolgen ondervindt van de koersstijging van de gulden ten opzichte van de dollar, maar verontrustend is de situatie zeker niet. Het importsegment van de Amerikaanse biermarkt vertoont nog steeds een groei. Ons aandeel staat momenteel weliswaar onder druk van concurrentie uit Mexico, maar in de groeiende markt kon de daling van de verkopen van Heineken bier in de V.S. beperkt blijven." De heer Heineken gaf vervolgens aan dat het bedrijf, gezien de reputatie in de V.S. en de verhoging van de marketinginspanningen, er alle ver trouwen in heeft dat de stijgende lijn van de verkopen in de V.S. weer opgepakt wordt. De heer R. van de Vijver vulde dit tijdens de persconferentie nog aan met de opmerking dat het probleem niet zo groot is als wel wordt gesuggereerd in een aantal publicaties: "De consumptie van Heineken in de V.S. is slechts met 3 a 4 procent gedaald en niet met enkele tientallen procenten." Personeel Het aantal medewerkers is in 1987 iets teruggelopen. In 1987 waren 28.418 mensen in dienst van Heineken tegen over 28.749 in 1986. Met name in Euro pa is het aantal medewerkers terugge lopen door onder meer sluiting van ver ouderde produktiebedrijven in een aan tal landen. Geprobeerd is de sociale ge volgen tot een minimum te beperken. Dat gebeurt onder meer door herplaat- (Vervolg op pag. 4) 3

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1988 | | pagina 7