Hard werken, maar toch gezellig VAN DER Een uitspraak van de heer J. van der Werf, die na 39 jaar afscheid neemt van Heineken. Een uitspraak waarmee hij niet alleen het bedrijf typeert, maar ook iets van zichzelf laat zien. De heer Van der Werf praat met veel enthousiasme over zijn werk, zijn medewerkers en collega's, maar vooral ook met liefde over 'zijn' Heineken-tijd. Ter gelegenheid van zijn vertrek een weergave van een gesprek, waarin enkele hoogtepunten uit zijn loopbaan aan de orde komen. als de rest van de onderneming een andere mening is toegedaan. Wat dit laatste betreft denk ik aan de beslissing om in Nederland over te gaan op het groene, toen voor export gebruikte etiket!!" Fusie met Amstel In 1968 speelde de fusie met Amstel, waar de heer Van der Werf sterk bij betrokken was. Hij vertelt daarover: "De fusie met Amstel is opnieuw een voorbeeld van een snelle en toch goed gefundeerde beslissing. Deze, voor onze positie in Nederland beslissende transactie, voltrok zich binnen één week! Ik werd als Heineken-man geparachuteerd in de toenmalige Amsteldirectie en ik ben er nog steeds kinderlijk trots op dat de heer R. Van Marwijk Kooydie in onze Raad van Bestuur werd opgenomen na de fusie, mij na drie maanden complimenteerde met de goe de sfeer waarin aan de Mauritskade alles ver liep. Toch moest ik minder prettige beslissin gen nemen: de commerciële organisaties wa ren nauwelijks in elkaar te vlechten, want ze waren altijd eikaars aartsvijanden geweest. Met onmiddellijke ingang hebben twaalf verkoopleiders van Heineken de dienst ver laten. Ze konden de omschakeling eenvou digweg niet aan. Een jaar nadat die beslissing genomen is, heb ik alle twaalf uitgenodigd voor een lunch. En. hoe moeilijk deze men sen het er ook mee gehad hebben, het ty peert ze als echte Heineken-mensen dat ze allemaal kwamen." "O, zeker, we kregen bij Amstel te maken met een totaal andere cultuur. Amstel was zeer formeel, hiërarchisch ingesteld, terwijl het bij Heineken zo was dat we dwars door de hiërarchie heen gingen. Voor heel veel Amstel-mensen was onze werkwijze een be levenis, al kon niet iedereen eraan wennen. Toekomst van Heineken "Ik ben zeker geen geboren optimist, maar er is nog zoveel te doen. Er liggen nog zoveel kansen, en dat meen ik oprecht. De bier markt is wellicht in sommige landen verza digd, maar de wereld is groot. Van harte hoop ik, dat mijn opvolger de heer A. Oostra, met veel succes projecten, die mij niet of nog niet lukten, zal kunnen realise ren. Ik wil graag van deze gelegenheid ge bruik maken om te waarschuwen tegen de volstrekt onnodige 'mentale' afstand tussen de Nederlandse organisatie en 'Amster dam'. De moedermaatschappij zit nu een maal ook in Nederland en deze gebonden heid en verbondenheid moet men in een voordeel omzetten." Zijn eigen toekomst? Voorlopig blijf ik bezig met Heineken: sa men met anderen, ga ik een poging doen de geschiedenis van Heineken van 1949 (t/m 1948 werd het al op schrift gesteld) tot nu vast te leggen. Binnen de mogelijkheden van de regels zal ik veel jagen. Ik ga bovendien Ne derlands studeren. Kortom, ik wil wat span ning er in houden. 1 k zal met grote belangstelling het wel en wee van ons bedrijf volgen. En ik wil meer tijd aan mijn vrouw en kinderen besteden, want dat schoot er voorheen wel eens bij in. Bezeten van m'n werk, zo heb ik mezelf altijd getypeerd. Ik kwam als het ware thuis uit Singapore en durfde alweer op m'n horlo ge te kijken voor de volgende afspraak! Van daar die belofte aan mijn gezin." Markante periode "Het zijn voor mij werkelijk 39 ongelooflijke jaren geweest", zegt de heer Van der Werf met vuur. "Vanaf de eerste dag op de afde ling Buitenland, tot op de dag van vandaag heb ik me thuis gevoeld bij Heineken. En dat gevoel heeft echt niet alleen te maken met de carrière die ik binnen Heineken gemaakt heb. Ik heb in mijn Heineken-periode het bedrijf zien internationaliseren; iets waar ik op de afdeling Buitenland, en later bij Heineken Internationaal, hard aan heb mo gen meewerken." De heer Van der Werf kwam, na als officier van het Nederlandse leger in Indonesië te zijn geweest, op 19 april 1949 bij Heineken. Hij vertelt over de beginperiode: "Ik heb veel steun ondervonden van mijn toenmali ge chef, de heer Van Nigtevecht. Een man met veel kennis op fiscaal terrein en met een fabelachtig algemeen financieel-economisch inzicht. Een 'natuurtalent', en een man die het vermogen bezat zijn kennis over te dra gen. Ik ben hem heel veel verschuldigd." Snel beslissen De heer Van der Werf is tot oktober 1965 bij de afdeling buitenland gebleven. Van der Werf: "Ik heb hele fijne herinnerin gen aan mijn Buitenland periode. Een beslis sing tot overname werd weloverwogen maar zonder getraineer genomen. Wat dat snelle beslissen betreft, wil ik toch iets kwijt. Er wordt door sommige Heineken medewer kers wel eens wat vreemd tegen de status 'familiebedrijf aangekeken. Ook zeer bij Heineken betrokken medewerkers vragen zich wel eens af of zo'n structuur in deze tijd nog wel past. Ik durf, op grond van eigen waarneming, te stellen dat de status van familiebedrijf een 'zegen' voor Heineken is geweest. In de late zestiger- begin zeventiger jaren heerste er een euforie bij vele Neder landse bedrijven: de economische vooruit gang leek niet te stuiten, de bomen groeiden tot in de hemel en overnames van branche vreemde bedrijven waren aan de orde van de dag. Diversificatie was het meest gebruikte woord. De soms nare gevolgen zijn nog jaren later te merken. De heer Heineken heeft ons bedrijf daar voor behoed en hij heeft ervoor gezorgd dat overnames pasten in het stramien van onze onderneming. Op cruciale momenten heeft onze voorzitter van de Raad van Bestuur beslissingen genomen van ver strekkende betekenis. Dat vraagt niet alleen kennis en inzicht in je bedrijf, maar ook 'guts', vooral

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1988 | | pagina 5