Finale biertapwedstrijden groot succes HOTELSCHOLEN STRIJDEN OM TAPPEN BESTE BIERTJE Honderdvijftig belangstellenden waren op 14 maart getuige van de spannende finale van de eerste landelijke biertap wedstrijden voor studenten van middelbare hotelscholen (MHS-en). De tien scholen stuurden ieder hun drie beste tappers naar de finaledag in het Zoeterwoudse ontvangst gebouw de Hooiberg. De deelnemers kregen de opdracht de jury twee getapte pilsjes en een flesje Amstel 1870 te presenteren. beiden uit Heerlen. Heieen Hummel uit Zwolle was de gelukkige winnares van de gouden medaille. Uit handen van de heer D. Hageman (hoofd Marketing Services Heineken Nederland) kreeg zij tevens een grote kristallen bierpul met inscriptie, de zilveren Heineken wissel pul en een geldprijs van 750 gulden voor de studentenvereniging van de Zwolse hotelschool. "Ik kan het me nog niet goed voorstel len. Ik kwam als vijfde uit de selectieron den en begon als tweede aan de finale. De gouden plak had ik dus niet ver wacht", was de eerste reactie van Heieen na de prijsuitreiking. "Ik heb niet extra geoefend voor de wedstrijden. Mijn er varing in de horeca is me vandaag, denk ik, goed van pas gekomen." De deelnemers na de wedstrijd. De span ning is eraf. De jury bestond uit negen deskun digen van het Onderwijs Centrum Horeca en vier SVH Meesterschenkers. Een aantal juryleden volgde de kandida ten tijdens hun verrichtingen aan de tap kast: het spoelen van de glazen, het af drogen van het flesje, de tapmethode, het tappen zonder te veel bierverlies en het afschuimen. De kandidaten liepen hierna met dienblad en bier naar de jury tafel waar onder meer de schuimkraag na het uitserveren werd beoordeeld. Na een aantal selectieronden bleven er drie deelnemers over voor de finale. Horeca-ervaring Deze finale ging tussen leerlingen van de MHS uit Heerlen en uit Zwolle. Het zilver en brons waren voor respectie velijk Marco Hermers en Toine Vissers, Initiatief De afdeling Onderwij scontacten van Pu blic Relations Nederland heeft in de af gelopen jaren bij de hotelscholen meer interesse voor bierbehandeling gewekt. De commerciële afdeling van het hore- cagebied Gelderland/Overijssel is daar op in samenwerking met de MHS in Zwolle gestart met speciale biertapin structies voor studenten en docenten. Leden van de studentenvereniging van de hotelschool kregen later het idee om de verkregen kennis in wedstrijden te testen. Zij hebben daarbij de hulp van Heineken gevraagd. Tenslotte groeide de Zwolse wedstrijd uit tot een competi tie tussen de tien scholen. "Het is heel belangrijk dat de studenten die later werk zullen vinden in horeca- drijven, nu een goede tapinstructie krijgen. Vakmanschap is ook daarin heel belangrijk", verklaart de heer J.G. Grevink van Onderwij scontacten de medewerking van Heineken. Winnares Heieen Hummel tapt een pilsje onder het toeziend oog van de jury. De drie prijswinnaars: Toine Vissers, He- leen Hummel en Marco Hermers (v.l.n.r.)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1988 | | pagina 16