Eerste dr.ir. De Jong-prijs voor
bedrijfsscriptie medewerker Heineken
BILTHOVEN - De heer J. Knuist, organisatieadviseur phy-
sieke distributie Nederland van de afdeling Operationele
Ondersteuning in Zoeterwoude, heeft 29 januari de eerste
jaarlijks terugkerende dr.ir. De Jong-prijs gekregen. Hij
kreeg deze uitgereikt voor zijn bedrijfsonderzoek over de
beheersbaarheid van de kelderbierexpeditie bij Heineken.
Een afstudeeropdracht die hij heeft uitgevoerd in het kader
van de VOA3, een instituut voor hogere bedrijfskunde.
De landelijke prijs, die genoemd is
naar de stimulator van bedrijfskun
de in Nederland, is de heer Knuist uitge
reikt vanwege de doeltreffende toepas
sing van vele bedrijfskundige technie
ken Ze bestaan uit een wisseltrofeeeen
betaalde externe stage van drie maanden
bij bureau Berenschot, duizend gulden
en een jaar gratis lidmaatschap van de
VOA.
De heer Knuist volgde de cursus van
VOA van september 1985 tot en met ju
ni 1986. "Ik wist toen nog niet dat er een
prijs aan de scriptie was verbonden. Ik
heb gewoon mijn werk gedaan en heb
geprobeerd om, net als elke andere me
dewerker van Heineken. kwaliteit te le
veren. De waardering van Heineken
daarvoor blijkt wel uit de vele felicitaties
van medewerkers en de persoonlijk aan
mij gerichte brief van de heer G.J. van
Soest, Algemeen Directeur Heineken
Nederland."
Het kelderbierexpeditiesysteem, het on
derwerp van de scriptie, verzorgt de lan
delijke distributie van Heineken en Am-
stel kelderbier van de brouwerij naar de
horeca-afnemer op een zo produktief
mogelijke wijze. Vroeger zaten binnen
dit systeem echter een paar factoren die
minder goed beheersbaar waren. Zoals
bijvoorbeeld de leveranties tijdens het
weekeinde.
De heer Knuist: "Als een horeca-afne
mer pas aan het einde van de week zijn
bestelling doorgeeft, is het moeilijk deze
voor het weekeinde te leveren. Zeker als
heel veel afnemers op een laat tijdstip
bestellen. Maar een chauffeur moet, als
gevolg van het rijtijdenbesluit, een mini
male weekendrust van 37 of 40 uur heb
ben. Een rit in het weekend wordt als
zesde diensttijd gezien, waardoor de
chauffeur volgens de wet in de volgende
week maar vier diensten mag werken.
De heer J. Knuist toon de wisseltrofee
Met het gevolg dat op de maandag na de
weekendleveranties maar heel weinig
chauffeurs voor de brouwerij beschik
baar zijn."
Een andere factor betrof de vele afwij
kingen op de bestelprocedure. "Dit had
onder meer te maken met de nogal lange
weg die de bestellingen moesten afleg
gen voordat de uitvoering kon plaatsvin
den. Daardoor was direct, actueel over
leg en een juiste en tijdige terugkoppe
ling in onvoldoende mate aanwezig."
Werkdruk verdelen
Als oplossing koos de heer Knuist voor
een korte en een lange termijn aanpak,
die hij beiden in zijn afstudeeropdracht
naar voren laat komen. Inmiddels is de
korte termijn aanpak ingevoerd. De
heer Knuist hierover: "Ik heb een oplos
sing bedacht om weekendleveranties te
voorkomen, door Nederland voor zowel
Heineken als Amstel kelderbier in vijf
regio's te verdelen. Deze regio's worden
elk op een andere dag beleverd. Hier
door wordt de werkdruk gelijkmatiger
over de week verdeeld. Ook heb ik gead
viseerd de orders op een centraal punt
bij Heineken binnen te laten komen,
door een ordertelefoniste vanuit de kel
derbier expeditie direct contact op te la
ten nemen met afnemers voor het opne
men van bestellingen. Na de invoering
van de korte termijn aanpak, is de be
heersbaarheid van het kelderbierexpedi
tiesysteem duidelijk toegenomen. Door
het wegvallen van de hoge werkdruk en
het directe contact met de afnemers, is er
een organisatorische rust ontstaan. De
chauffeurs kunnen nu ook op vrijdag
eens een vrije dag nemen, terwijl dat
vroeger nauwelijks mogelijk was. Bo
vendien is de aanschaf van nieuwe kel
derbierwagens door de invoering van de
regiodistributie bij het huidige afne
mersbestand overbodig geworden. En
daarmee zijn we op de goede weg", al
dus de heer Knuist.
11