De kraanwagen wordt in Antwerpen ingescheept.
Een bezoek aan de krokodillenfarm hoor
de bij het toeristische gedeelte van het reis
programma.
De brouwerij in Rwanda vanuit de lucht gezien.
Daar zijn de berghellingen erg steil. Een
andere keer kwam ik halverwege een af
daling stil te staan. Tegenover mij stond
een vrachtwagen die niet verder omhoog
kon. Ik heb toen, samen met enkele an
deren, met behulp van een trekkabel van
de kraan en een andere vrachtwagen, het
voertuig omhoog getrokken. Daarna
kon ik pas verder rijden".
Kapotte motorrem
Maar Jan wachtte nog meer oponthoud.
"Bij de grensovergang van Kenia naar
Oeganda heb ik ruim vijf uur moeten
wachten. Verder heb ik in Kampala twee
uur naar een slang voor de motorrem
moeten zoeken. En in Oeganda waren er
diverse 'road-blocks' met gewapende mi
litairen. Dat betekende elke keer op
nieuw je papieren tonen en uitleg geven
over je reisbestemming".
Donderdagavond 1 oktober bereikte
Jan, na in totaal 1.813 kilometer gereden
te hebben, de plaats van bestemming:
Gisenyi. Daar werd de kraan schoonge
maakt en werden alle losse onderdelen
van de wagen afgehaald. "Daarna ben ik
nog enkele dagen gebleven om uitleg te
geven over de werking van de kraan".
Zes dagen later vloog hij via Burundi en
Brussel naar Amsterdam. Het einde van
een avontuurlijke reis. Maar niet zijn
laatste. Hij is inmiddels voor het bedrijf
van zijn vader opnieuw naar Afrika afge
reisd.
De inheemse losploeg waar ik mee werk
te, had nog nooit zo'n kraanwagen ge
zien. Uiteindelijk heb ik de machine met
behulp van de bemanning van de Paola
en de honderd tons laad- en losinstallatie
van het schip aan wal gekregen".
Vrijdag 18 september, laat in de middag,
stond de kraan eindeljk klaar voor ver
trek. De dag erna begon Jan, voorafge
gaan door een begeleidingswagenin alle
vroegte aan zijn reis. "Die eerste paar da
gen schoot ik niet erg op. Het is daar nog
al heuvelachtig en ik kon niet harder rij
den dan vijftien kilometer per uur. Even
buiten Nairobi zag ik een tankwagen
vierhonderd meter naar beneden vallen.
17