De kraanwagen wordt in Antwerpen ingescheept. Een bezoek aan de krokodillenfarm hoor de bij het toeristische gedeelte van het reis programma. De brouwerij in Rwanda vanuit de lucht gezien. Daar zijn de berghellingen erg steil. Een andere keer kwam ik halverwege een af daling stil te staan. Tegenover mij stond een vrachtwagen die niet verder omhoog kon. Ik heb toen, samen met enkele an deren, met behulp van een trekkabel van de kraan en een andere vrachtwagen, het voertuig omhoog getrokken. Daarna kon ik pas verder rijden". Kapotte motorrem Maar Jan wachtte nog meer oponthoud. "Bij de grensovergang van Kenia naar Oeganda heb ik ruim vijf uur moeten wachten. Verder heb ik in Kampala twee uur naar een slang voor de motorrem moeten zoeken. En in Oeganda waren er diverse 'road-blocks' met gewapende mi litairen. Dat betekende elke keer op nieuw je papieren tonen en uitleg geven over je reisbestemming". Donderdagavond 1 oktober bereikte Jan, na in totaal 1.813 kilometer gereden te hebben, de plaats van bestemming: Gisenyi. Daar werd de kraan schoonge maakt en werden alle losse onderdelen van de wagen afgehaald. "Daarna ben ik nog enkele dagen gebleven om uitleg te geven over de werking van de kraan". Zes dagen later vloog hij via Burundi en Brussel naar Amsterdam. Het einde van een avontuurlijke reis. Maar niet zijn laatste. Hij is inmiddels voor het bedrijf van zijn vader opnieuw naar Afrika afge reisd. De inheemse losploeg waar ik mee werk te, had nog nooit zo'n kraanwagen ge zien. Uiteindelijk heb ik de machine met behulp van de bemanning van de Paola en de honderd tons laad- en losinstallatie van het schip aan wal gekregen". Vrijdag 18 september, laat in de middag, stond de kraan eindeljk klaar voor ver trek. De dag erna begon Jan, voorafge gaan door een begeleidingswagenin alle vroegte aan zijn reis. "Die eerste paar da gen schoot ik niet erg op. Het is daar nog al heuvelachtig en ik kon niet harder rij den dan vijftien kilometer per uur. Even buiten Nairobi zag ik een tankwagen vierhonderd meter naar beneden vallen. 17

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1987 | | pagina 17