MET EEN KRAANWAGEN VAN KENIA NAAR RW ANDA Uitgestrekte landschappen. Diepe dalen, meren en voor al veel bergen. Lange, stoffi ge wegen met grote kuilen erin. Dorpjes, waar de in heemse bevolking nog leeft volgens de oude tradities van het land. Giraffen, apen en andere tropische dieren langs de route. Geen be schrijving van een scène uit de film 'Out of Africa' maar een reisverslag van de 20-ja- rige Jan van der Meer. Deze zoon van de eigenaar van Handels en Transport Be drijf (HTB) uit Roelofa- rendsveen maakte voor Hei- neken een avontuurlijke tocht door het Afrikaanse landschap. Doel: het afleve ren van een kraanwagen, die per boot van Antwerpen naar de Keniaanse haven stad Mombasa was ver voerd, op de brouwerij Bra- lirwa S.A.R.L. in Gisenye (Rwanda)Een reis die in to taal een maand heeft ge duurd. Begin van de reis langs stoffige wegen naar Rwanda. De kraan, een gele 65-tonner met een hefcapaciteit van 75 ton, een breedte van drie en een lengte van zestien meter, is door Heineken Technisch Beheer ge kocht bij de vader van Jan. Zij wordt in Rwanda gebruikt voor het zware takel werk dat verband houdt met de uitbrei ding van Bralirwa S.A.R.L., zoals het plaatsen van het nieuwe brouwhuis, de apollotanks en de verdampingsconden sors op het tien meter hoge dakOok kan de kraan ingezet worden voor soortgelij ke uitbreidingsprojecten van brouwerij en in naburige landen, zoals bij Bralima S.A.R.L. in Zaïre, Brarudi S.A.R.L.en Bragita S.A.R.L. in Burundi. Jan van der Meer. "Maar als de regentijd niet voorbij was geweest toen ik door Afrika trok, was de kraan daar nog niet aangekomen", ver telt de door de zon gebruinde Jan van der Meer na afloop van zijn reis. "Dan had ik die wegen daar nooit kun nen berijden, maar was ik zeker halver wege in de modder blijven steken.Toch ging het nu ook niet al te snel. Een voor beeldje: over de afstand Zoeterwoude- Amsterdam deed ik daar ongeveer zes eneenhalf uur. Maar wat wil je: de mees te wegen daar worden slechts bedekt met vijf centimeter asfalt. Na een jaar of twee is die laag weg. En omdat er geen geld is voor onderhoud, blijft dat zo. Het ge volg is dat enorm grote kuilen ontstaan" Oponthoud Het eerste oponthoud ondervond Jan van der Meer, toen hij nog maar net in de havenstad Mombasa was aangekomen. Toen bleek dat de Paola, het schip waar mee de kraan vervoerd werd, een vertra ging had opgelopen van zeven dagen. Jan kon al die tijd in Mombasa wachten. "Maar ik heb mijn tijd nuttig gebruikt. Samen met de heer G. Mannak, chef technische dienst van de brouwerij in Rwanda, heb ik toen de stad wat ver kend". Verder bezocht de jonge chauf feur een krokodillenfarm, even buiten Mombasa. Maar het 'luieren' in de war me zon, overdag steeg de temperatuur tot een graad of dertig, was na dinsdag 15 september snel voorbij. Jan: "de 'Paola' arriveerde die woensdagmorgen en het lossen kon beginnen. Daar heb ik trou wens nog heel wat moeite mee gehad. Er was namelijk niets voor handen. Geen voldoende sterke havenkranen en geen stroppen om de kraan mee op te takelen. 16

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1987 | | pagina 16