MET EEN KRAANWAGEN VAN KENIA NAAR RW ANDA
Uitgestrekte landschappen.
Diepe dalen, meren en voor
al veel bergen. Lange, stoffi
ge wegen met grote kuilen
erin. Dorpjes, waar de in
heemse bevolking nog leeft
volgens de oude tradities
van het land. Giraffen, apen
en andere tropische dieren
langs de route. Geen be
schrijving van een scène uit
de film 'Out of Africa' maar
een reisverslag van de 20-ja-
rige Jan van der Meer. Deze
zoon van de eigenaar van
Handels en Transport Be
drijf (HTB) uit Roelofa-
rendsveen maakte voor Hei-
neken een avontuurlijke
tocht door het Afrikaanse
landschap. Doel: het afleve
ren van een kraanwagen,
die per boot van Antwerpen
naar de Keniaanse haven
stad Mombasa was ver
voerd, op de brouwerij Bra-
lirwa S.A.R.L. in Gisenye
(Rwanda)Een reis die in to
taal een maand heeft ge
duurd.
Begin van de reis langs stoffige wegen naar Rwanda.
De kraan, een gele 65-tonner met een
hefcapaciteit van 75 ton, een breedte van
drie en een lengte van zestien meter, is
door Heineken Technisch Beheer ge
kocht bij de vader van Jan. Zij wordt in
Rwanda gebruikt voor het zware takel
werk dat verband houdt met de uitbrei
ding van Bralirwa S.A.R.L., zoals het
plaatsen van het nieuwe brouwhuis, de
apollotanks en de verdampingsconden
sors op het tien meter hoge dakOok kan
de kraan ingezet worden voor soortgelij
ke uitbreidingsprojecten van brouwerij
en in naburige landen, zoals bij Bralima
S.A.R.L. in Zaïre, Brarudi S.A.R.L.en
Bragita S.A.R.L. in Burundi.
Jan van der Meer.
"Maar als de regentijd niet voorbij was
geweest toen ik door Afrika trok, was de
kraan daar nog niet aangekomen", ver
telt de door de zon gebruinde Jan van der
Meer na afloop van zijn reis.
"Dan had ik die wegen daar nooit kun
nen berijden, maar was ik zeker halver
wege in de modder blijven steken.Toch
ging het nu ook niet al te snel. Een voor
beeldje: over de afstand Zoeterwoude-
Amsterdam deed ik daar ongeveer zes
eneenhalf uur. Maar wat wil je: de mees
te wegen daar worden slechts bedekt met
vijf centimeter asfalt. Na een jaar of twee
is die laag weg. En omdat er geen geld is
voor onderhoud, blijft dat zo. Het ge
volg is dat enorm grote kuilen ontstaan"
Oponthoud
Het eerste oponthoud ondervond Jan
van der Meer, toen hij nog maar net in de
havenstad Mombasa was aangekomen.
Toen bleek dat de Paola, het schip waar
mee de kraan vervoerd werd, een vertra
ging had opgelopen van zeven dagen.
Jan kon al die tijd in Mombasa wachten.
"Maar ik heb mijn tijd nuttig gebruikt.
Samen met de heer G. Mannak, chef
technische dienst van de brouwerij in
Rwanda, heb ik toen de stad wat ver
kend". Verder bezocht de jonge chauf
feur een krokodillenfarm, even buiten
Mombasa. Maar het 'luieren' in de war
me zon, overdag steeg de temperatuur
tot een graad of dertig, was na dinsdag 15
september snel voorbij. Jan: "de 'Paola'
arriveerde die woensdagmorgen en het
lossen kon beginnen. Daar heb ik trou
wens nog heel wat moeite mee gehad. Er
was namelijk niets voor handen. Geen
voldoende sterke havenkranen en geen
stroppen om de kraan mee op te takelen.
16