Japans bezoek in Zoeterwoude Het Grote Verschil al weken geprolongeerd Belangstelling buiten de poort Ook in andere bedrijven wordt aan dacht besteed aan de vragen rond al coholgebruik en -misbruik in relatie tot het werk, zo bleek in de Veronica actualiteitenrubriek Nieuwslijn. In de uitzending van 14 oktober j.l. werd gesproken met medewerkers van Philips, de Hilversumse radio- en televisie-omroepen, van de PTT. Ook met Heineken medewerkers werd uitgebreid gesproken. Het Hei neken video-programma Het Grote Verschil werd in de uitzending aan de orde gesteld en er waren onder ande re opnamen te zien van de bottelarij en de kantoorkantine in Zoeter- woude. De vestiging in Zoeterwoude heeft sinds begin oktober een Japanse bezoeker. Het is de heer Norio Yamaguchi, assis tant department manager van Ajinomo- to (dat produkten als margarine, oliën en vetten maakt), uitTokio. Hij was hier op uitnodiging van de heer K. Meijboom, die sinds 1 november regionaal coördine rend manager van Azië en Australië is. De Heineken video Het Grote Verschil die in een praatshow de problemen rond alcohol en werk behandelt is volop in de roulatie. Veel medewerkers hebben de video al bekeken terwijl anderen er bin nenkort mee kennis maken. Een tele foonronde langs de diverse personeels diensten leert dat de reacties van de kij kers verschillend zijn. Toch wordt bijna altijd in de discussie na de vertoning de beschikbaarheid van alcohol op het werk aangekaart. Vindt de één het totaal niet nodig dat bier verkrijgbaar is, een ander is van mening dat de mogelijkheid om een pilsje te nemen aan het eind van de dag wel aanwezig moet zijn. Sommige medewerkers vragen zich af of het alco hol en werk probleem niet te veel wordt opgespeeld: termen als 'een overdreven campagne' en 'een heksenjacht' worden gebruikt. In de soms zeer levendige on derlinge discussies wordt wel eens voor bij gegaan aan het feit dat de video Het Grote Verschil niet tot doel heeft de pro bleemgevallen, de alcoholisten, boven tafel te krijgen. Het is vooral de bedoe ling dat iedereen eens nadenkt over (overmatig en ongepast) alcoholge bruik. Elke werknemer behoort op de hoogte te zijn van de risico's van drank misbruik. Het is belangrijk dat het taboe wat daar (nog) aankleeft, verdwijnt. De meeste personeelsfunctionarissen die de video begeleiden, zijn van mening dat wat dat betreft het alcohol- en werkpro gramma een schot in de roos is. Mensen zijn er mee bezig en gaan zichzelf ook een spiegel voorhouden en kijken meer naar hun eigen consumptiepatroon. Over het contactbiertje en de recepties wordt genuanceerd gedacht. Alhoewel het ieders eigen verantwoordelijkheid is, vragen sommigen zich af of de werkge ver die gelegenheid wel moet geven. Als sociaal gebeuren worden deze bijeen komsten zeer gewaardeerd. Suggesties om de drankverstrekking op een of ande re manier te beperken worden zeker ge daan. Bijna unaniem zijn de kijkers wat 'schuchter' om te praten over collega's die wellicht te veel drinken. In de video wordt benadrukt dat het goed is om vroegtijdig een collega te waarschuwen tegen overmatig gebruik. De heer Meijboom is via de E.E.G. an derhalf jaar in Japan geweest en heeft drie maanden stage gelopen bij Ajino- moto. Hij nodigde daarop de heer Yama guchi voor een tegenbezoek uit. "Mijn komst hier heeft tot doel Heineken Ne derland en de Nederlandse marketing en marktbewerking te leren kennen. De eerste maand volg ik een algemeen intro ductieprogramma en in november en de cember ga ik samen met de heer JDuve kot, management-trainee bij Heineken, werken aan de research van produkt-ont- wikkeling en produkt-introductiemetho- den. Daarbij zullen we vooral Japanse en Nederlandse kennis vergelijken", ver telt de heer Yamaguchi. Tegelijk kwam ook de heer KouseiTaba- ta naar Zoeterwoude. Hij is assistant ma nager bij de Kirin Brouwerij inTokio, die Heineken in licentie brouwt. De heerTa- V.l.n.r. de heren J. Duvekot, KouseiTahata en Norio Yamaguchi. bata, die hier voor een maand was, wordt "overseas representative" van Ki rin in Düsseldorf. Gevraagd naar een verschil met de Japanse organisatie zegt hij: "Iedereen heeft hier zijn eigen kan toor, terwijl het bij ons zo is dat wij alle maal in één grote ruimte werken. Daar door weet een ieder beter wat de ander aan het doen is. Volgens mij bevordert dat de communicatie". 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1987 | | pagina 11