Uit "Het Merk" Associaties ontstaan en vinden niet plaats in of rond het merkartikel: ze vinden plaats in het hoofd van de consument. Een produkt heeft geen beeld; de consument heeft dat beeld. Mensen genieten van emotie de eigen emotie en die van anderen. Daarom kopen ze graag produkten die hen emotioneel beroeren of teisteren. Kinderen zijn merkengek en laten hun ouders die merkartikelen kopen waarmee ze menen op school goed voor de dag te komen. Angst voor de meningen van hun leeftijdgenoten maakt kinderen ziekelijk merkentrouw. Het belangrijkste stuk van het merkartikel is het geloof, het vertrouwen, het idee...Merkartikelen zijn ideeën,gedachten, gevoelens, net als sonates, romans en toneelstukken. Reclamecampagnes die erop gericht zijn om de gewoonten van oudere consumenten te veranderen zijn meestal tamelijk zinloos. Als mensen geloven dat merk x vrouwelijk is, is het vrouwelijk. Hetzelfde geldt voor attitudes: als consumenten vinden dat alleen Heineken bier lekker is, hebben ze een hekel aan de smaak van een ander bier. Het is duidelijk dat een merkartikel veel 'menselijks' heeft, iets psychologisch, iets ongrijpbaars. Misschien heeft het wel een ziel. Elke poging om het wezen van het merkartikel met de zak japanners in cijfers en formules vast te leggen eindigt in een ijskoude zee van wanhoop. verschillen - en die proef je niet - groot blijven Een merk heeft een bepaalde magie - of niet. En wat dat is blijft groten deels verborgen. Dat maakt mijn werk leuk, maakt het spannend." Over de uitmonstering van een merkartikel "Als fabrikant van een merkartikel be hoor je permanent bezig te zijn met de uitmonstering, de verpakkingervan. Na tuurlijk moet je zorgen voor updating, voor modernisering van de verpakking, maar je moet niet aan de identiteit van het merkartikel komen. Je moet (en dat kan ook) voortdurend veranderingen aanbrengen zonder dat de consument in de gaten heeft dat er wat verandert.Ter wijl de uitmonstering een zeer belangrijk onderdeel is van het merk en reclamebu reaus in feite adviseren over het verster ken van het merk, is het traditioneel niet zo dat reclamebureaus de kans krijgen mee te praten over uitmonstering. Ver pakking is wat dat betreft net als het pro- dukt zelf: fabrikanten vinden dat we daar met onze vingers moeten afblijven. Toch heeft de uitmonstering alles te ma ken met de eigenheid van een merk en zou je het reclamebureau, als expert op dat gebied, erbij moeten betrekken." gen wordt op het merk. Prettig voor ons omdat we met de Heinekenreclame toch ook inspelen op die innerlijke glimlach. Ik verwacht dan ook dat in de toekomst meer humor in de reclame te vinden zal zijn. Dat heeft ook te maken met het feit dat we de consument a.h.w. 'doodgecom- municeerd' hebben; hij wéét alles al, en er valt ook daarom minder over een pro- dukt te vertellen. Humor is het wapen waar dan naar gegrepen wordt." Over nieuwe merken "Alle grote merken zijn er al vele tiental len jaren. Ik denk dat die merken erover drie eeuwen nog zullen zijn. Die hebben een bepaalde waarde gekregen, daar zijn zoveel mensen als het ware mee opge voed dat het bijna als een vaststaand ge geven moet worden beschouwd. Dat zijn merken waarmee je 'geboren wordt'. Die zie je als je 4 jaar oud bent en daar voor 'kies' je automatisch als je 40 bent. Voordat een nieuw merk goed is ingebur gerd zijn er heel wat jaren overheen ge gaan. Je ziet dan ook dat er weinig nieu we merkartikelen bij zijn gekomen. Een fabrikant die een nieuw merkartikel brengt moet veel geduld, tijd en geld hebben. De acceptatie van een nieuw merkartikel door de consument verloopt Over humor in de reclame "Reclame voor merkartikelen kent twee functies: het zegt iets over het merkarti kel zelf maar is ook iets op zichzelf. Hoe veel mensen die een bepaalde reclame leuk vinden verbinden dat gevoel ook au tomatisch met het merkartikel? Wordt re clame leuk gevonden omdat er een vondst, een knipoog, een innerlijke glim lach in is verwerkt? 'Vergeet' de consu ment het artikel waarvoor reclame ge maakt wordt? Jarenlang is in de reclame wereld gewaarschuwd tegen humor in de reclame. De opvatting van velen was (en is) dat het gevoel dat de humor oproept niet overgedragen wordt op het merkar tikel en dat je je doel voorbijschiet. Uit een zeer recent onderzoek over dit ver schijnsel dat in de Verenigde Staten is ge houden, blijkt dat humor wel overgedra veel trager dan men veronderstelt. Nee, Amstel 1870 is niet echt een nieuw merk artikel: Amstel 1870 krijgt een enorme goodwill van de naam Amstel mee." Over het succes van een merk "Natuurlijk vraag ik me af waarom het in het verleden niet goed ging met Rivella, waarom E-10 niet liep zoals het eigenlijk zou moeten, waarom het zo lang duurt voordat Pepsi even groot is als Coca-Co- Ia (terwijl smaaktesten allemaal in het voordeel van Pepsi wijzen). Die vragen fascineren me, maar ik denk dat de ant woorden altijd het diepste geheim van de consument zullen blijven. Vergeet niet, als je de antwoorden wel zou weten dat je dan ook precies weet je wat je moet doen om wel succesvol te zijn en hoe je je concurrent voorbij moet streven." 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1987 | | pagina 9