Heineken bier uit tap op volle zee
PRIMA SAMENWERKING TUSSEN DUTYFREE EN CTD
De Norsea in Glasgow met op voorgrond de bestelwagen van de CTD.
Het inbouwen van de zeven tappunten duurde een week.
Als het gaat om het installeren van tapin
stallaties op schepen kan de afdeling Du
ty Free van Heineken in Rotterdam al
tijd een beroep doen op de Commercieel
Technische Dienst (CTD) van het Hore-
cagebied Rotterdam. Ook in het geval
van onderhoud staan monteurs van de
CTD klaar. Begin dit jaar reisden twee
monteurs, Peter Kooi en Jaap Ekris, af
naar Glasgow in Schotland. Daar lag de
Norsea, een van de twee gloednieuwe
veerboten van North Sea Ferries. Het
was de taak van de heren Kooi en Ekris
om de veerboot te voorzien van zeven
tappunten. Intussen vaart de veerboot
met meer dan honderd bemanningsle
den en maximaal 1250 passagiers dage
lijks tussen Europoort en Huil mèt Hei
neken bier aan boord!
Vooral: snelheid
Behalve de Norsea, werden in het nabije
verleden ook de Norsun, van dezelfde re
derij, en de veerboot de Koningin Bea
trix van de Stoomvaartmaatschappij
Zeeland (Hoek van Holland - Harwich)
voorzien van Heineken tapinstallaties.
Tientallen tappunten zijn in de loop der
jaren geïnstalleerd op schepen van de
Koninklijke Marine. En ook op vracht
schepen zijn tappunten van Heineken te
vinden. De contacten met (voorname
lijk Engelse) rederijen bestaan eigenlijk
al heel lang. Sinds tientallen jaren is Hei
neken op dit front actief. En al die jaren
zorgen CTD-monteurs er voor dat sto
ringen aan de installaties snel worden
verholpen. Snelheid is van vitaal belang,
want de schepen blijven meestal maar
kort in de haven. "Vooral bij veerboten
is de snelheid van werken erg belangrijk.
tal de kapitein of hofmeester) overtuigd
moeten worden van de kwaliteit van Hei
neken bier. Pim Molmans is vertegen
woordiger, speciaal voor de scheepvaart.
"Een gedeelte van mijn bezoeken aan
cchepen is goodwill. Je hebt een relatie
opgebouwd en die moet je onderhou
den. Maar ook ben ik vaak aan het 'pio
nieren'. Ik probeer met de kapitein of
hofmeester van het betreffende schip te
praten om hem bewust te maken van de
voordelen van Heineken bier voor zijn
schip", aldus de heer Molmans. Zijn
werkterrein blijft niet beperkt tot de ha
ven van Rottterdam. Hij bezoekt ook
schepen in de haven van Antwerpen.
Leuke ervaring
Het inbouwen van de tapinstallaties op
de veerboten was een grote operatie
voor zowel de afdeling Duty Free als de
CTD. Glasgow werd tweemaal bezocht
en ook in Falmouthaan de westkust van
Engeland, werd een week lang gewerkt
op de veerboot St. Nicolas, varend tus
sen Hoek van Holland en Harwich. Voor
een van de trips naar Glasgow werd een
bestelwagen van de CTD volgeladen
met materiaal en overgebracht naar de
overkant van de Noordzee. Pim Mol
mans vergezelde de heren Kooi en Ekris.
Hij onderhield de contacten met de rede
rij en zorgde er voor dat taalbarrières
werden overwonnen. Voor de monteurs
was de klus in Glasgow een leuke erva
ring. Peter Kooi: "Ik ben nog nietzo lang
in vaste dienst bij Heineken en het was
bovendien voor mij een onverwachte
kans om naar Schotland te gaan. Die
kans heb ik natuurlijk met beide handen
aangepakt."
Die schepen moeten op tijd weer ver
trekken, dus dan moeten de monteurs
keihard werken. Een acht-urige werk
dag kent men niet", aldus de heer A.
Kloppert. hoofd van de afdeling Duty
Free in Rotterdam.
Breed werkterrein
Voordat er sprake kan zijn van bevoorra
ding van Heineken bier op schepen en
het installeren van tappunten, zal eerst
de verantwoordelijke op het schip (mees-
Pim Molmans zorgde niet alleen voor con
tacten met de rederij, maar verleende ook
op andere terreinen assistentie. De heer
Molmans ondersteunt de heer Ekris.
16