Heineken bier uit tap op volle zee PRIMA SAMENWERKING TUSSEN DUTYFREE EN CTD De Norsea in Glasgow met op voorgrond de bestelwagen van de CTD. Het inbouwen van de zeven tappunten duurde een week. Als het gaat om het installeren van tapin stallaties op schepen kan de afdeling Du ty Free van Heineken in Rotterdam al tijd een beroep doen op de Commercieel Technische Dienst (CTD) van het Hore- cagebied Rotterdam. Ook in het geval van onderhoud staan monteurs van de CTD klaar. Begin dit jaar reisden twee monteurs, Peter Kooi en Jaap Ekris, af naar Glasgow in Schotland. Daar lag de Norsea, een van de twee gloednieuwe veerboten van North Sea Ferries. Het was de taak van de heren Kooi en Ekris om de veerboot te voorzien van zeven tappunten. Intussen vaart de veerboot met meer dan honderd bemanningsle den en maximaal 1250 passagiers dage lijks tussen Europoort en Huil mèt Hei neken bier aan boord! Vooral: snelheid Behalve de Norsea, werden in het nabije verleden ook de Norsun, van dezelfde re derij, en de veerboot de Koningin Bea trix van de Stoomvaartmaatschappij Zeeland (Hoek van Holland - Harwich) voorzien van Heineken tapinstallaties. Tientallen tappunten zijn in de loop der jaren geïnstalleerd op schepen van de Koninklijke Marine. En ook op vracht schepen zijn tappunten van Heineken te vinden. De contacten met (voorname lijk Engelse) rederijen bestaan eigenlijk al heel lang. Sinds tientallen jaren is Hei neken op dit front actief. En al die jaren zorgen CTD-monteurs er voor dat sto ringen aan de installaties snel worden verholpen. Snelheid is van vitaal belang, want de schepen blijven meestal maar kort in de haven. "Vooral bij veerboten is de snelheid van werken erg belangrijk. tal de kapitein of hofmeester) overtuigd moeten worden van de kwaliteit van Hei neken bier. Pim Molmans is vertegen woordiger, speciaal voor de scheepvaart. "Een gedeelte van mijn bezoeken aan cchepen is goodwill. Je hebt een relatie opgebouwd en die moet je onderhou den. Maar ook ben ik vaak aan het 'pio nieren'. Ik probeer met de kapitein of hofmeester van het betreffende schip te praten om hem bewust te maken van de voordelen van Heineken bier voor zijn schip", aldus de heer Molmans. Zijn werkterrein blijft niet beperkt tot de ha ven van Rottterdam. Hij bezoekt ook schepen in de haven van Antwerpen. Leuke ervaring Het inbouwen van de tapinstallaties op de veerboten was een grote operatie voor zowel de afdeling Duty Free als de CTD. Glasgow werd tweemaal bezocht en ook in Falmouthaan de westkust van Engeland, werd een week lang gewerkt op de veerboot St. Nicolas, varend tus sen Hoek van Holland en Harwich. Voor een van de trips naar Glasgow werd een bestelwagen van de CTD volgeladen met materiaal en overgebracht naar de overkant van de Noordzee. Pim Mol mans vergezelde de heren Kooi en Ekris. Hij onderhield de contacten met de rede rij en zorgde er voor dat taalbarrières werden overwonnen. Voor de monteurs was de klus in Glasgow een leuke erva ring. Peter Kooi: "Ik ben nog nietzo lang in vaste dienst bij Heineken en het was bovendien voor mij een onverwachte kans om naar Schotland te gaan. Die kans heb ik natuurlijk met beide handen aangepakt." Die schepen moeten op tijd weer ver trekken, dus dan moeten de monteurs keihard werken. Een acht-urige werk dag kent men niet", aldus de heer A. Kloppert. hoofd van de afdeling Duty Free in Rotterdam. Breed werkterrein Voordat er sprake kan zijn van bevoorra ding van Heineken bier op schepen en het installeren van tappunten, zal eerst de verantwoordelijke op het schip (mees- Pim Molmans zorgde niet alleen voor con tacten met de rederij, maar verleende ook op andere terreinen assistentie. De heer Molmans ondersteunt de heer Ekris. 16

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1987 | | pagina 16