aangegeven dat een bepaald logo, een ster of rode driehoek bijvoorbeeld, al in gebruik is bij een ander merk. Verwarring voorkomen De heer Van Es benadrukt dat verwar ring bij het gebruik van merknaam en - uitmonstering te enen male moet wor den voorkomen. Van Es: "Als je een merkbeeld en -naam hebt opgebouwd ten koste van veel tijd en geld en met uit gebreide reclame-activiteiten en een an der bedrijf haakt daar op in omdat jij marktleider bent, dan moet je koste wat het kost je merk verdedigen. Men maakt gebruik van jouw jarenlange en met veel moeite opgebouwde "goodwill."Terwijl het publiek makkelijk kan denken dat het produkt óók bij Heineken vandaan komt. Een ander groot biermerk zal er zeker voor waken niet te dicht bij de "sty ling" van Heineken te komen. Hij en wij hebben niets aan het in verwarring bren gen van de consument, maar juist bij huismerken zie je dat men aansluiting zoekt bij een grote "broer". Dat gebeurt met vele merkartikelen. Een groot win kelbedrijf heeft daarvoor zelfs enkele ja ren geleden (ietwat cynisch) de "Grote Na-aapprijs" gekregen, toegekend door de reclamebureau's. Zeer recent hebben we een proces gevoerd tegen een bier merk dat in z'n totale uitmonstering - dus niet in naam - zeer veel gelijkenis ver toont met Heineken. Krat, kroonkurk en etiket samen laten een vergaande ge lijkenis zien met Heineken. Ook uit een enquête blijkt dat veel mensen in verwar ring raken door de identieke uitmonste ring en bovendien denken dat het bier van ons afkomstig is. In deze procedure hebben we géén gelijk gekregen, naar onze mening vooral omdat de rechter ge keken heeft naar de afzonderlijke onder delen van de uitmonstering, terwijl wij juist betogen dat het totaalbeeld te veel gelijkenis vertoont. We hebben dan ook een vervolgprocedure gestart omdat we ons merk zullen blijven verdedigen. Het merk, we kunnen het niet vaak genoeg zeggen, is het enige zichtbare onder scheidingsteken dat het produkt heeft." Twee voorbeelden van nabootsing. Proce dures die gewonnen werden door onze on derneming. Van schortjes tot wenskaarten: niet afkomstig van ons bedrijf. 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1987 | | pagina 13