Zonder merkbekendheid heeft een artikel geen toekomst. PIISINERIIIR y Jl Het merk Heineken is een begrip in de wereld. Waar je ook komt, de merknaam Heineken roept meestal reacties van herkenning op. De meeste mensen kennen niet alleen de merknaam maar ook de Heineken kleuren en het merk- beeld. Een merk is erg belangrijk bij het aan de man bren gen van een produkt. De meeste ondernemingen, en ook Hei neken, hebben er tientallen jaren over gedaan om hun merkbekendheid op te bouwen. Zonder merkbekendheid heeft een merkartikel geen toekomst. Een af deling marketing zal er dan ook alles aan doen om een merk bekendheid te geven en die bekendheid te onderhoudenZou de naam Heineken voor ons bier wegval len dan zou je weer van onderaan moe ten beginnen met de opbouw van een an der merk voor hetzelfde kwaliteitspro- dukt. Voordat een nieuwe merknaam weer goed ingeburgerd is, heeft dat heel wat tijd en geld gekost. Kortom, een goed bekend merk is een zeer waardevol bezit voor een onderneming. Merkrecht In de meeste landen is een merk (naam, tekening, vorm van de verpakking) wet telijk te beschermen. Door inschrijving in een openbaar register krijgt een onder neming het alleenrecht het merk voor een bepaalde periode te voeren. Maar dan moet het wel aan een aantal eisen voldoen. Een eis die het merkrecht stelt is bijvoorbeeld dat algemeen gangbare soortnamen en herkomstaanduidingen en ook bijvoorbeeld symbolen van inter es H Ui s? O tr- c-1 O FLES BLUFT EIGENDOM VAN DE BROUWERIJ nationale organisaties als het Rode Kruis niet als merk door een onderneming mo gen worden ingeschreven. Het woord "bier" mag uiteraard niet als merk wor den gebruikt. Als onderneming wil je met een merk jouw bier onderscheiden van andere bieren. Het merk moet bo vendien "geoorloofd" zijn. Het mag niet in strijd zijn met de goede zeden en de openbare orde, misleidend zijn of in breuk maken op bestaande rechten van anderen. Het kan ook gebeuren dat een woordmerk dat in eigen land volledig ac ceptabel is, in een ander land een geheel andere (bij-)betekenis heeft waardoor het merk zelfs in strijd met de goede ze den is. Warenclassificatie Een merk wordt in een register inge schreven in bepaalde warenklassen. Groepen goederen die min of meer bij el kaar horen zijn ondergebracht op de in ternationale classificatielijst. Een merk houder kan niet helemaal voorkomen Houdbaarro1 inhoud 30 cl. extra zwaar bier Q alc. 6/2 vol.% Een selectie van bekende en minder bekende merken van onze firma. 11

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1987 | | pagina 11