Alcoholgebruik staat de laatste tijd steeds meer m de be langstelling. Je kunt geen krant openslaan, de televisie aanzetten of er wordt wel iets gezegd over alcoholgebruik of over alcoholmisbruik. Vele thema's: alcohol en ver keer, alcohol en jeugd, alcohol en zwangere vrouwen, ko men aan de orde. In deze maatschappeüjke discussie hoor je weinig over het standpunt van het bedrijfsleven. Daarom een gesprek met de heer A. Oostra, algemeen directeur Heineken Nederland B. V.en de heerW.F. van Rossum, hoofd Marketing Onderzoek en Public Affairs. Reclameverbod werkt tegen de draad in U staat nogal kritisch tegenover het alco- holheleid van de overheid. Oostra: "Door de regering wordt een aantal maatregelen voorgesteld waar wij het als Heineken niet mee eens zijn. Onze voornaamste kritiek richt zich op het reclameverbod op radio en tv, een maatregel die het misbruik niet tegengaat. Uit wetenschappelijk on derzoek in het buitenland, o.a. Cana da, de Verenigde Staten en Frankrijk, is bekend dat het invoeren van een re clameverbod op geen enkele wijze bij draagt tot het verminderen van het ge bruik of het voorkomen van misbruik. En dan kunt u zeggen 'baat het niet, dan schaadt het niet', dat begrijp ik best, maar in een democratie als de on ze moeten we er wel voor zorgen dat er zoveel mogelijk vrijheid is en zo weinig mogelijk betutteling. Daarom vragen we ons af of het verstandig is een recla meverbod in te stellen. In Amerika be staat de officiële uitspraak van de Ame rikaanse Federal Trade Commission die luidt: "Er is geen betrouwbare grond om aan te nemen dat reclame voor alcohol daadwerkelijk effect heeft op het alco holmisbruik. Omdat dit bewijs niet te leveren is, kan niet geconcludeerd wor den dat reclamebeperkende maatrege len voor alcohol ook werkelijk bescher ming bieden aan het publiek." "Natuurlijk komen wij in deze zaak voor ons eigen belang op. Wij hebben er belang bij om reclame te maken voor Heineken en Amstel om zo de po sitie van onze produkten te versterken. Dat eigen belang geven wij graag toe. We zijn er dan ook op tegen dat de re gering een dergelijke maatregel als het reclameverbod neemt zonder een ge degen wetenschappelijk onderzoek uit te laten voeren naar het verband tussen alcoholgebruik en reclame. Wij denken dat de Stichting voor Verantwoord Al- W. F. van Rossum (links) enA. Oostra: 'Als Heineken kunnen wij het niet eens zijn met de door de regering voorgestelde maatregelen. 18

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1987 | | pagina 18