MOGEN WE ALSTUBLIEFT ONZE OUDE, LEGE PIJPJES TERUG? ALCOHOL MAG BEST, MAAR FRIS ACHTER 'T STUUR! MOGEN WE ALSTUBLIEFT ONZE OUDE, LEGE PIJPJES TERUG? Na een voorbereidingstijd van twee jaar is het binnenkort zover dat de Ne derlandse brouwers de vervangings operatie van het flessen- en kratten- park kunnen afronden. In totaal heb ben dan zo'n 400 miljoen oude pijpjes plaats gemaakt voor de nieuwe 30-cen- tiliter flesjes van een ander type. Circa 250 miljoen exemplaren daarvan zul len van de Heineken of Amstel-etiket- tering voorzien zijn. De Nederlandse brouwers die op het nieuwe type fles overgaan, zien zich echter nu voor de vraag geplaatst 'hoe kan ik zo snel mo gelijk al mijn oude (lege) pijpjes terug krijgen?'. Die snelle retournering is ge wenst om de handel zo kort mogelijk te confronteren met sorteerproblemen. Anderzijds is het voor de brouwerijen zelf ook lastig als er nog oude pijpjes worden ingeleverd, maanden nadat de nieuwe 30-cl flessen op de markt zijn gebracht. Dat zou tot gevolg kunnen hebben dat deze niet meer automa tisch op de colonnes kunnen worden uitgepakt, omdat die colonnes zijn af gesteld op de maten en vormgeving van de nieuwe flessen en kratten.Tijd rovend (en dus kostbaar) handmatig uitpakken is dan de enige mogelijk heid. Om die overgangsfase zo snel mogelijk achter de rug te hebben, zo wel voor de handel als voor de brouwe rijen, start het Centraal Brouwerij Kantoor medio februari met een spe ciale campagne. "Mogen we alstublieft onze oude, lege pijpjes terug?" luidt het motto. De Nederlandse consument krijgt deze oproep in landelijke dagbla den en in de radio- en tv-gidsen onder ogen. Ook voor de Heineken medewerkers geldt het verzoek: als de 30-cl flesjes uit uw bierkrat leeg zijn, lever het krat dan alstublieft zo snel mogelijk in bij uw personeelsuitgiftemagazijn. En na tuurlijk wel graag met de oude pijpjes in het oude krat, en de nieuwe in het nieuwe, om uitpakproblemen in de produktie te voorkomen. Aangezien de introductie van Heineken bier in de nieuwe verpakking regionaal plaats vindt, kan het overigens gebeuren dat u de komende tijd nog oude pijpjes en oude kratten in de winkels zult aantref fen .Dit betekent zeker niet dat het ook om 'oud bier' gaat. Er is dus geen enke le reden die winkel te vermijden. Al leen: lever de emballage alstublieft zo spoedig mogelijk weer in. Met het opplakken van het eerste affi- stuur' van start. De actie is een initia- che door de kerstman ging in decern- tief van Seven-Up Nederland en wordt ber officieel de actie 'Fris achter 't ondersteund door Veilig Verkeer Ne derland. Bij het opplakken van het eer ste affiche waren tevens aanwezig de heren Gribnau (links) van Veilig Ver keer Nederland en Van Breemen, pro duct manager Seven-Up bij Vrumona, namens beide Nederlandse Seven-Up bottelaars. De actie 'Fris achter 't stuur' ging vóór de kerstdagen van start omdat tijdens de kerstdagen en rondom oud-en-nieuw traditiegetrouw een piek in het alcoholgebruik op treedt. In die gevallen is het goed, zo luidt de boodschap van Seven-Up Ne derland, als er in het gezelschap ten minste maar iemand is die geen alcohol gebruikt en op die manier de feestgan gers op een verantwoorde wijze naar huis kan rijden. Behalve affiches zijn er stickers en luciferdoosjes in omloop gebracht waarop de tekst 'Fris achter 't stuur' is bedrukt. Diezelfde opdruk siert sinds begin december de vracht wagencombinaties van de Seven-Up bottelaars Winters en Vrumona.Tevens hebben alle literflessen een speciaal achteretiket, waarop aandacht wordt geschonken aan deze actie. Eind vol gende maand zal Seven-Up de actie nieuw leven inblazen, met het oog op het carnavalVanzelfsprekend blijft het ook in de periode daarvóór en daarna van groot belang dat ieder verant woord omgaat met alcohol alvorens achter het stuur te kruipen!

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1987 | | pagina 22