MEER Drie jaar geleden is voor de automati sering een begin gemaakt met het de centralisatieproces. Onderzocht is hoe informatiestromen en automati sering behoren te functioneren. Vele aspecten van het decentralisatiepro ces zijn de afgelopen periode bestu deerd. Als resultaat daarvan zijn nor men en richtlijnen uitgegeven en be geleid. bij de uitvoering. Voorop stond dat de bestaande, operationele toepassingen gewoon door moesten gaan, terwijl het veranderingsproces op gang kwam. Als datum waarop de HAG opgeheven zou kunnen worden werd 31 december 1986 be paald, wat haalbaar bleek te zijn. Als eerste concrete stap zijn in 1984 zes informatiedeskundigen van het HAG als changemanager geplaatst bij de servicegroepen en de werk maatschappijen. Deze zes mensen hadden de taak de werkmaatschap pijen te begeleiden op hun weg naar verzelfstandiging van de informatie verwerking. De volgende, personele stap voor de HAG was de overplaat sing in 1985 van een deel van de groep die "Ontwikkeling" werd ge noemd en die zich bezighield met nieuwbouw en onderhoud. In 1986 werd besloten om de diensten van de Centrale Verwerking van opslag en gegevens niet te decentraliseren en de ze onder te brengen bij Heineken Ne derland B.V. De overige diensten, zoals gebruikersondersteuning van de HAG werden verder overgedra gen aan de werkmaatschappijen. Al le 120 HAG-medewerkers zijn nu ge plaatst bij de werkmaatschappijen. Herplaatsing was geen probleem, vooral ook omdat er meer mensen geplaatst konden worden dan 120. Alle HAG-medewerkers werden in de gelegenheid gesteld via een specia le vacaturekrant met informatise ringsfuncties, een keus te maken ten aanzien van hun toekomstige func ties. Half december 1986 had iedere HAG-medewerker hierover zeker heid. Het grote computersysteem in Zoeterwoude biedt vele faciliteiten antwoordelijkheid en de taak van de Hag veranderde tot dienstverlening op automatiseringsterrein aan de gebrui kers. Dat vroeg - en vraagt - voor beide partijen een andere opstelling: een an dere mentaliteit. De ontvangende par tij de gebruiker, moet uiteraard bereid zijn adviezen over te nemen; de auto matiseringsdeskundigen hebben moe ten leren dat hun ondersteuning meer gericht moet zijn op het zelf doen van de gebruiker. Bovendien: automatiseringsmensen hebben een sterke binding met de toe passingen op informatiseringsgebied die ze op een bepaald tijdstip gereali seerd hebben.Bij elke verandering, maar ook bij elke storing werd meteen hun hulp ingeroepen. Dat leidde ertoe dat een aantal deskundigen voor een groot deel van hun tijd gebakken zaten aan bepaalde toepassingen. De decen tralisatie bood een unieke gelegenheid om de binding los te maken en de be trokkenen meer kansen te geven zich ook in andere richtingen te ontwikke len." Van groot belang bij de decentralisatie is dat voor de goede apparatuur (hard ware) en software wordt gekozen, aan gepast aan de wensen van de gebruiker en rekening houdend met de organisa tie. Het gebruik van de computerhulp middelen kan echter ook juist tot orga nisatie verandering leiden. Het is de taak van de informatiedeskundigen daarover te adviseren. Poelijoe: "Het gaat er in wezen niet om welk apparaat men kiest maar hoe men het gaat ge bruiken en wat de consequenties daar van zijn. Heel belangrijk is dat in een decentrale situatie de informatie op el kaar aansluit. Het zou een grote stap terug zijn als na verloop van tijd blijkt dat de zelfstandi ge organisatie wat de informatiebehan deling aangaat zo afwijkend is gewor den dat informatieuitwisseling- en dus communiceren- onmogelijk blijkt te zijn." De heer Poelijoe is ervan overtuigd dat de decentralisatie van de HAG goed verlopen is: "Het leukste van de afgelo pen jaren vond ik het in beweging zien komen van het informatiseringspro ces. In het begin heersten er bij de ge bruikers de meest vreemde opvattin gen over de toepassingen van de infor matisering maar langzamerhand raak te iedereen overtuigd van de mogelijk heden en nu dragen zij zelf nieuwe toe passingsmogelijkheden aan. De mees te gebruikers beschouwen heel terecht de computer als een stuk gereedschap, een hulpmiddel. En, even belangrijk, gelukkig heeft niemand het idee dat de informatise ring met de opheffing van de HAG nu af is. Er valt nog heel wat te doen." 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1987 | | pagina 13