De heer J. Stysiger en mv. M. Hirt van expeditie Bunnik. werken, dan moet het maar, dat hoort er nu eenmaal bij Dezelfde mening heeft J. Boskeljon, vorkhefstruckchauffeur bij intern transport te Zoeterwoude. Hij hoeft officieel dan wel pas op 27 december te beginnen, in de praktijk betekent dat beginnen op 26 december om elf uur 's avonds. Een gegeven dat uiteraard een stempel drukt op de kerstviering. Na het diner kan de avond bij de schoon ouders niet lang worden voortgezet: om negen uur gaat het echtpaar Bos keljon al weer naar huis. "Nog even een uurtje slapen en dan naar de brou werij". De heer Boskeljon heeft één troost. Onder het motto "gedeelde smart is halve smart" heeft zijn vrouw bij haar werkgever eveneens nacht dienst aangevraagd. Het blijft een schrale troost. "Echt leuk is het niet, maar het hoort nu eenmaal bij je werk." Bout daarvoor als reden. "Veel boven CAO medewerkers krijgen een salaris verhoging, veel CAO'ers krijgen een jaarlijkse verhoging en als extra moei lijkheid is er voor ons dit jaar de invoe ring van de financiële compensatie voor de niet-CAO'ers i.v.m. de ar beidstijdverkorting. En terwijl we door de kerstdagen en nieuwjaarsdag al een paar dagen missen, is het extra druk doordat voor velen een extra decem ber -inkomsten- specificatie gedraaid moet worden om de nagekomen pos ten administratief nog in het jaar 1986 te verwerken en omdat in januari 1987 de tantièmes betaald moeten worden Nu is niemand onfeilbaar, maar er wordt toch op gerekend dat de salaris specificatie die 15 januari '87 wordt ver spreid, correct is. En voor de plaatselij ke administraties en in het bijzonder voor de centrale salaris administratie heeft dat tot gevolg dat in korte tijd veel werk moet worden verricht. Voor namelijk bestaat dat uit controles. Als de computerprogramma's zijn aange past, volgen vele controles om te chec ken of de computer de gegevens ver werkt zoals wij dat wensen", aldus me vrouw Bout. Medewerkers van intern transport heb ben het druk in deze periode. met de jaarwisseling. In de 24 jaar dat hij machinist is - waarvan zo'n twintig d jaar bij Amstel - is het echter meerma- len voorgekomen dat het rooster zijn naam vermeldde voor deze toch wel bijzondere decemberdagen. Soms voor beide dagen, andere keren slechts voor één dag. Ook vorig jaar nog moest hij tijdens de kerstdagen ervoor zorgen dat koelproces in gist en legkel- ders zonder storingen doorgang kon den vinden. Hij deed dat als enige, in de wetenschap dat er voorts slechts twee portiers op hun post zaten. "Het is niet echt gezellig, zo alleen" zegt de heer Jacott. "Vorig jaar stond er wel een kerstboom en je krijgt een kerst pakket, maar je voelt je er toch wel al leen. De Amsterdamse machinist vindt het dan ook plezierig komende dagen thuis te kunnen zijn. En volgend jaar, wanneer hij misschien weer wel moet werken? "Ach, ik heb heel bewust voor dit beroep gekozen. Als je dan moet Datzelfde geldt voor alle afdelingen die weliswaar niet tijdens Kerstmis in actie hoeven te komen, maar beslist niet vrij kunnen nemen in de periode vlak vóór of vlak na de kerstdagen. Zo als bij de expeditie van Vrumona. "We werken tevens op de collectieve ATV- dagen" vertelt expeditiechef H. Stijsi- ger. "Dan hoeft niet de gehele afdeling aanwezig te zijn, maar een minimale bezetting is toch zeker vereist. Dat geldt zeker in de vervoersafdeling en in de dienst telefonische verkoop. Het enige bijzondere is dat we 's middags de afdeling een half uurtje sluiten en met z'n allen buiten de deur gaan lun chen." Zo zijn er nog tal van afdelingen, voor namelijk uit de produktie, die doorwer ken wanneer vele andere vrij zijn. Eén afdeling heeft het de laatste maand van het jaar en de eerste week van 1987 bijzonder druk. Dat is de cen trale salaris administratie. Zodra me vrouw M.C. Bout, hoofd CSA, in de Staatscourant heeft gelezen welke offi ciële percentages in de loonbelastingta bellen en de berekening van de sociale verzekeringspremies moeten worden verwerkt, is dat het startsein voor een drukke periode. "Van vrijwel iedereen wijzigt het salaris" geeft mevrouw Medewerkers van de salarisadministratie in Zoeterwoude. Begint de drukke periode doorgaans omstreeks 17 december, dit jaar was dat vroeger. De reden daarvoor: de CSA-medewerkers willen - net als zo- velen - op de geplande collectieve vrije 2e dag van het nieuwe jaar vrij zijn. Maar dat kan alleen als het werk het toelaat. Dus zijn de medewerkers van de centrale salaris administratie al vele avonden aan het (over)werk. Wel met een kerstboom om wat sfeer op de af deling te brengen, maar uiteraard toch niet in dezelfde ontspannen sfeer die "thuis" zou heersen. Zonder dat we menen hier een uitputtende opsom ming te hebben gegeven van alle afde lingen die moeten werken in deze kerstperiode, willen we tot slot nog even de portiers en bewakingsmensen van de produktiebedrijven noemen, die ook tijdens Kerst en Oud en Nieuw aanwezig moeten zijn. Het lijkt niet meer dan logisch als we met ons allen de komende tijd in ge dachten even stil staan bij het werk dat door zovelen wordt verzet, op de mo menten dat anderen kerstvakantie houden

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1986 | | pagina 9