In de afgelopen vier jaar zijn steeds meer horeca-ondememers overgeschakeld op het kelderbiersysteem van Heineken. In Ber- geyk te Noord-Brabant (dezelfde provincie waar vier jaar gele den de eerste kelderbierinstallatie in gebruik werd genomen) werd afgelopen zomer gevierd dat de 750e kelderbierinstallatie is geplaatst. Alle reden dus om de eigenaren van de Speedy Bar even in het zonnetje te zetten. Door burgemeester Van Poppel en algemeen directeur O ostra werd met enig ceremonieel het laatste fust van de Speedy Bar naar buiten gerold, alvorens een 'kelder'biertje kon worden getapt. Meer dan 90 groepen horeca-relaties van gemiddeld zo'n negentig personen waren dit jaar een hele dag te gast in Zoeterwoude of Den Bosch. Ze kregen naast een rondleiding uitvoerige voorlichting over de kwaliteitsaspecten van Heineken en Amstel bier. De omzet van sommige horecabedrijven berust voor 80% op de omzet in bier. Om de goede samenwerking tussen brouwerij en horeca-ondernemer in stand te houden, en waar nodig te verbeteren, vonden dit jaar die vele ontvangsten plaats. De reacties waren steeds zeer enthousiast. De brouwerij gaat dan ook in '87 door met het gastvrije onthaal van de horecarelaties. Voor het eerst hebben dit jaar ook Zoeterwoudse medewerkers kennis kunnen maken met de capaciteiten van de Heineken Fanfare. Op 25 oktober trad namelijk de fanfare op in het Zoeterwoudse ontvangstgebouw. Dit gebeurde, bij wijze van proef, op verzoek van de fanfare om ook Heineken-personeel buiten de Bossche regio een concert bij te laten wonen. Het experiment bleek geslaagd: de reacties waren zo enthousiast dat de Heineken Fanfare ook volgend jaar een concert in De Hooiberg zal geven. Uiteraard werd ook in Den Bosch zelf een concert gegeven, en wel op 15 november in het H. O. C. Heineken Nederland introduceerde dit najaar een opmerkelijke verpakking op de markt: het display krat. Dank zij de vier 'vensters' in dit krat kan de consu ment in één oogopslag zien welk bier in het krat is verpakt. Tot nu toe hebben de beide merken bokbier en oud bruin èn Van Vollenhoven's Stout een opvallende plaats gevonden in het displaykrat. Bokbier was overigens niet echt lang in het displaykrat te zien. De verkopen van zowel Heineken Bokbier als Amstel Bockbier verliepen boven alle verwach ting zó succesvol, dat begin november - zeker een maand eerder dan in voor gaande jaren- van beide merken het bok bier in de winkels was uitverkocht. Wel was bij de horeca toen nog bokbier van de tap verkrijgbaar. Ook in het oud bruin-segment is een stij gende lijn te zien in de verkoopcijfers. Ongetwijfeld draagt ook hier de opval lende produktpresentatie door middel van het display krat bij aan het resultaat. 18

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1986 | | pagina 22