AMSTEL 1870, een uitdaging voor de echte bieidrinker t* EEN NIEUW PRODUKT VAN AMSTEL Het gebeurt niet vaak dat we via Vers van het Vat een nieuw produkt kunnen introduceren. Op de valreep van 1986 kunnen we een "blijde" gebeurtenis melden. De geboorte van een nieuw bier. Amstel 1870 is de naam. Amstel 1870 is een extra pittig bier, speciaal gebrouwen voor de echte bierkenner. Amstel 1870 is pils (5% vol.alc.), maar daar houdt elke vergelijking mee op. Aromatische mouten en een rijk gebruik van fijne hop zorgen voor een pittige karakteris tieke smaak.En wat de naam betreft: die herinnert aan het jaar waarin het eerste Amstel bier werd gebrouwen. Op de Horecava, die van 5 tot en met 8 januari in Amsterdam wordt gehou den, kunnen de Horeca-ondernemers voor de eerste keer kennis maken met Amstel 1870.Daaraan voorafgaand hebben de verkooporganisaties Thuis- verbruik en Horeca al uitgebreid ken nis gemaakt met Amstel 1870. Amstel 1870 zal in april 1987 in de winkels ver schijnen. Vanaf maart zal het nieuwe produkt overigens al op fust verkrijg baar zijn, zodat de consument het in café of restaurant al eerder kan proe ven. Juist omdat ons bedrijf niet alle dagen te maken heeft met de introductie van een nieuw bier hebben we aan de heer G. den Hertog, Senior Produkt Mana ger, gevraagd om wat meer te vertellen over de achtergronden. Den Hertog: "Uit marktonderzoeken blijkt dat er een toenemende belangstelling is voor speciale biersoorten. Een grote, groeiende groep bierdrinkers is geïnte resseerd in pittiger biersoorten. De tijd is dus rijp om een nieuw produkt op de markt te brengen." De laatste jaren is er zowel in de horeca als de thuisver- bruikmarkt behoefte aan een breder aanbod van biersoorten. Voor diege nen die een wat specialer biertje willen is er dan Amstel 1870. En dat de smaak van Amstel 1870 gewaardeerd wordt blijkt uit marktesten: 70 van de proevers had een positief oordeel en 30 gaf zelfs aan dat ze Amstel 1870 zouden verkiezen boven het merk pils dat ze normaal drinken. Onze brouwers zijn dus precies op tijd om aan de vraag van de echte bierdrin ker te voldoen. De heer Den Hertog: "Het is beslist geen pils voor de begin nende gebruiker. Je moet echt wat "er varing" hebben om de pittiger smaak te kunnen waarderen. Desondanks richten we ons op een brede publieks groep." Hoe gaat dat in z'n werk; het maken van een nieuw bier? Een vraag die velen zal interesseren. Het antwoord heeft alles te maken met martktonder- zoek. Uit dergelijke onderzoekingen destilleert men waar behoefte aan is. Dan wordt een zogenaamde briefing aan de brouwers gegeven waarin ver teld wordt welke smaak en welke eigenschappen het nieuwe bier moet hebben; de kleuren het aroma worden besproken en nog veel meer zaken. Heineken Technisch Beheer heeft zich in eerste instantie over de ontwikkeling

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1986 | | pagina 16