Engelse brouwers op bezoek Anti-sticker campagne Bezoek B&W aan brouwerij I >en Bosch Twintig bierbrouwers van de Engelse brouwerij Whit- bread Co. hebben op 21,22 en 23 oktober jl. een bezoek gebracht aan de Hei- neken vestigingen in Zoeter- woude en Den Bosch. Dat gebeurde in het licht van een seminar georganiseerd door de afdeling Technische Opleidingen. Whitbread brouwt in licentie Heineken bier voor de Engelse markt, en medewerkers van zowel Whitbreads hoofdkantoor als van de verschillende brouwerijen kwamen naar Nederland. Behalve rondlei dingen en lezingen door Hei neken medewerkers stonden er ook lezingen door de Engelse gasten op het pro gramma. Daardoor kon er een uitwisseling van informa tie plaatsvinden. Waterbe handeling, energievoorzie ning, filtratie en marketing waren enkele van de vele onderwerpen die ter sprake kwamen. Erg veel belanstel- ling toonde het gezelschap voor het kelderbiertransport zoals dat vanuit Den Bosch wordt verzorgd. Ook in Engeland kent men het feno meen kelderbier, zij het dat 't daar op een andere wijze is gerealiseerd. Al tijdens het seminar gingen er stemmen öp om deze bijeenkomst vol gend jaar te herhalen. Het Engelse gezelschap in Den Bosch waarbij Hoofd Bedrijfs Technologische Dienst J. A.M. Schellen in woord en gebaar de nieuwe filterkamer toont. Kratten worden door de tus senhandel regelmatig beschreven met viltstift en "versierd" met stickers. Stic kers die door hun stevige hechting zeer moeilijk te verwijderen zijn, terwijl ook de viltstiftopschriften nau welijks of niet afwasbaar zijn. Gevolg: veel extra werk voor de produktiebedrijven èn een slechte produktpre- sentatie. Heineken heeft daarom het initiatief geno men om iets tegen de genoemde ontsiering té doen. Om de omvang van het probleem te inventarise ren is er onder de afnemers een enquête gehouden naar gebruik van stickers en vilt stiften op kratten. Speciale werkgroep Een pas opgerichte anti-stic ker werkgroep van de geza menlijke brouwerijen heeft het probleem aangekaart bij het CBL, het Centraal Bureau Levensmiddelen handel. Het CBL begrijpt en onderschrijft het probleem en heeft te kennen gegeven mee te willen werken aan een oplossing. Heineken heeft de -anonieme- enquê- tegegevens ter beschikking gesteld aan het CBL. Gezamenlijke actie Het is de bedoeling dat er gezamenlijk actie wordt gevoerd tegen gebruik van stickers en viltstiften op krat ten. Daarbij wordt echter ook gekeken naar technische oplossingen: er is een onder zoek gaande naar stickers die in de krattenwasser kun nen worden verwijderd. In Duitsland wordt momenteel een sticker ontwikkeld die gemakkelijk(er) afwasbaar is. De anti-sticker- en vilt stiftcampagne is nog in een zeer pril stadium. Te ver wachten is dat in 1987 de actie daadwerkelijk "handen en voeten" krijgt. De dag na de officiële ope ning van colonne 11, de nieuwe bliklijn in Den Bosch, bracht het college van Burgemeester en Wet houders van deze gemeente een bezoek aan de brouwe rij. Alhoewel uiteraard de nieuwe bussenlijn volop in de belangstelling stond, was de directe aanleiding tot het bezoek een andere. Het is namelijk goed gebruik dat een keer in de vierjarige zit tingsperiode van het college een bezoek wordt gebracht aan de Heineken brouwerij. De brouwerij is de grootste particuliere werkgever in Den Bosch. Het bezoek, dat op dinsdag 14 oktober plaats had verliep zeer geanimeerd. Na een welkomstwoord en een toe lichting op de stand van zaken in de brouwerij door de heer P. Hamers, bedrijfs leider, hield de heer H. Duijnstee van het horeca- gebied Midden-Brabant een inleiding over de ontwikke ling van de biermarkt in het algemeen en specifiek in Brabant. Uiteraard stond er een rond leiding op het programma. Naast een bezoek aan de brouwzaal kreeg colonne 11 de nodige aandacht. Van de burgemeester volgde tot slot een uitnodiging voor een tegenbezoek aan het stadhuis.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1986 | | pagina 11