Verkoop ondersteunen met 'leuke dingen' Aanmaak premium in beeld SALES PROMOTION In het vorige nummer van Vers van t Vat heeft u kunnen lezen over de afdeling Reclame Promotions. We schreven toen vooral over de reclame. Over Promotions gaat het verhaal op deze pagina. De ontwikkeling van reclame artikelen voor Heineken en Amstel gebeurt bij Reclame Promotions Bier. Hans van Drunen is daar als Sales Promoter dagelijks mee bezig met Anneke van de Wijngaart als coördinatrice naar het reclamebureau en Henny Mulder in de secretaresse- rol. Over zijn vak zegt hij:"Wat sales promotion is? Oh, dat is een zeer rek baar begrip. Het betekent in feite ver koopbevordering en heeft een directe gedragsverandering tot doel. Om de omzet te vergroten of op z'n minst het marktaandeel te behouden. Sales pro motion beoogt de aandacht van consu ment of klant vast te houden door een tijdelijke verbetering van de prijs/ waarde-verhouding van een produkt. Beloning van de consument vanwege zijn merkentrouw loopt hier eigenlijk doorheen. Ten aanzien van de ver koopondersteunende middelen die de 'koopprikkel' moeten activeren, zijn de premiums van groot belang. Pre miums zijn artikelen die bij aankoop van een produkt cadeau worden gedaan. Zo'n premium dient naast een goede reclamedrager ook een goede gebruikswaarde te hebben. Zodat het altijd merkondersteunend werkt. Een uitzondering daarop geldt voor de typi sche carnavalsgrappen. Die moeten opvallen door originaliteit. Dat is meer humoristische merkondersteuning Smaak Tussen het moment waarop het idee voor een premium wordt geboren én het moment waarop 't in de winkel ligt zitten vele maanden tijd. Allereerst wordt een model gemaakt. Soms wordt ook verkennend onderzoek gedaan om te kijken of het aanslaat bij het publiek. Maar lastig blijft 't om van- tevoren vast te stellen of een bepaald artikel wel of niet zal aanslaan. "Het is toch een kwestie van smaak. De een vindt het wel aardig, en de ander niet. Het leuke -wat soms ook weieens lastig is trouwens!- met die reclame-artikelen is dat iedereen er over kan meepraten. We zijn allemaal consument, en dat is toch de groep waarvoor die artikelen bestemd zijn", aldus Hans van Dru nen. Veel betrokkenen Bij de ontwikkeling van een reclame artikel zijn vele afdelingen binnen Hei neken betrokken. Reclame Inkoop is vanzelfsprekend. Het vinden van de meest geschikte fabrikant, beoorde ling betrouwbaarheid, kwaliteitsni veau en controle daarop, tijdige leve ring, transport....het is een verre van complete opsomming van het werk van Reclame Inkoop. Van Drunen: "De samenwerking met Reclame Inkoop is uiteraard zeer nauw. Doen we een actie met een flessenopener dan wordt daarbij ook Verpakkings ontwikkeling .betrokken. Want een opener die de kroonmond van de fles beschadigt, dat noemen we een 'fles- senmoordenaar', willen we onder geen beding in omloop brengen. En uiter aard is er veel contact met onze opdrachtgevers: Product Management en de verkoopafdelingen." Voor de horeca Niet alleen voor thuisverbruik maar ook voor de horeca worden regelmatig nieuwe artikelen ontwikkeld. Een belangrijke partner bij de ontwikke ling van artikelen rond de tap is de C.C.T.D. (Commerciëel Technische Dienst) voorzover het direct ingrijpt op de bierstroom. Een ander aspect is het regelmatig aanpassen en verbete ren van het bierglazen-assortiment, in nauwe samenwerking met Horeca Management, net als de ontwikkeling van permanente reclame-uitingen bin nen en buiten het horecabedrijf zoals binnen-lichtbakken, spiegels, klokken en buitenlantaarns. Voor buitenre clame blaast de dienst Reclame Service een belangrijk deel van het partituur, terwijl het Bouwbureau een actieve rol speelt bij de verwezenlijking van het 'binnenwerk'. Hans van Drunen:"Sales promotion en Reclame liggen heel dicht bij elkaar. Je probeert steeds weer op de meest efficiënte manier de aandacht te trek ken. En dat vraagt om creatieve ideeën. Het ontwikkelen van nieuwe artikelen blijft steeds een spannend proces. Omdat het vrijwel altijd om een geheel nieuw artikel gaat, dat nog nooit door iemand is gemaakt, is vooraf niet bekend op welke moeilijk heden we kunnen stuiten tijdens de ontwikkeling. Erg spannend is ook altijd de periode van de actie zelf, omdat we dan pas kunnen zien of de actie echt succes heeft bij de consu ment." 12 3 Plannen, coördineren, organiseren en controleren.bij elke promotionele actie komt dat weer terug. Zo ook bij de onlangs gestarte actie met een blikken doosje met daarin acht nostalgische Heineken viltjes. Medio september werden de blikken doosjes aangemaakt (foto's 1 en 2). Tegelijkertijd controleerde de heer J.H. Schipper van Reclame Inkoop (in het midden op foto 3) de eerste vellen vilt die van de pers kwamen bij de viltfabriek in Duitsland. Vilt en blikken doos jes gingen daarna naar een centraal adres om ingepakt te wordenVervolgens werden de kant en klare premiums gedistribueerd naar de slijters waar ze vanaf 17 november aan de consument cadeau worden gedaan bij de aankoop van een krat Heineken. 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1986 | | pagina 5