Iedereen zal het wel eens een keer, of wellicht meerdere ma len, hebben meegemaakt. Je vertelt in een willekeurig gezel schap dat je bij Heineken werkt, en prompt beginnen ze over de reclame die ze steevast zo leuk en verrassend vin den. Van de dagblad-advertenties (Heerlijk Helder Piep) tot aan de billboards en de commercials op radio en televi sie. Op deze pagina's maken we wat reclame voor de afde ling Reclame Promotions Bier. A Am ACHT VOOR RECLAME 'Welke advertentie zal het worden?' v.l.n.r. Reinout Beishuizen, Anneke van de Wijngaart, René Molenaar en Hans van Drunen. huizen Chef Reclame Promotions. De afdeling Reclame Promotions is een stafafdeling van Marketing Bier en houdt zich bezig met alle reclame-acti viteiten voor Heineken en Amstel Bier in Nederland. Voor het buitenland houdt de afdeling Corporate Adverti sing Department in Amsterdam zich daarmee bezig. Reclame-campagnes voor de produkten van Vrumona en de Gedistilleerd en Wijngroep worden door de eigen reclame-afdelingen in Bunnik en Zoetermeer begeleid, in sa menwerking met door hen geselec teerde reclamebureau's. Veel betrokkenen De afdeling Reclame Promotions bestaat uit vier personen. Naast Rei nout Beishuizen zijn dat: Anneke van de Wijngaart die de vele lopende pro jecten coördineert. René Molenaar draagt zorg voor het begeleiden van filmopnames voor tv- en bioscoop commercials en foto-opnames voor o.a. affiches en advertenties. Hans van m te beginnen zullen we eerst MM maar een wijdverbreid misver- stand uit de weg ruimen. Re clame maken is niet fluitend in de ven sterbank zitten te wachten op een lu mineus idee. "Werken in de reclame is gewoon hard werken. Constant moe ten er nieuwe ideeën aangedragen worden, en dan begint vervolgens een eliminatieproces. Maar een paar pro cent van hetgeen bedacht wordt, wordt ook daadwerkelijk tot uitvoering ge bracht". Deze uitspraak is van de heer R. Beis- Enkele weken terug werden de opnames gemaakt voor nieuwe Heineken commer cials die in '87 op het scherm komen. OVER REACTIES EN GOEDBEDOELDE IDEEËN "Tring.tringhet geluid van eer rinkelende telefoon is allerminst een zeldzaamheid bij Reclame Promo tions. Ditmaal is het een onbekende meneer die zijn boodschap heel kor houdt: "Ik heb net zo'n reuze-affiche van uw biermerk gezien, en ik wil al leen maar zeggen dat ik 'm hartstikke leuk vind!" Dergelijke reacties komen vaker bin nen. Maar ook van mensen die, aange stoken door een advertentie, zei j ideeën gaan ontwikkelen. Iedereei krijgt antwoord op zijn of haar sugges ties. Of die nu zijn uitgewerkt op eei kladje of in een uitgebreid rapport Want ook dat laatste komt voor. Zc was er een meneer die met een zee gedetailleerd plan kwam voor de pro i dukten van de Heineken brouwerij Keurig uitgewerkt voor Heineken biei Amstel bierén het bier van een an dere Nederlandse brouwer! De meeste brieven zijn geschreven me de beste bedoelingen, maar passer niet echt binnen het reclamebeleid Bovendien zijn de mensen van he reclamebureau beter in staat om - me verstand van zaken - gestructureerd! ideeën te lanceren. Drunen is degene die zich bezighoudt met de ontwikkeling en het doen inko pen van tal van promotionele artike len. Reclame Promotions fungeert als een schakel tussen Heineken en het re clamebureau FHV/BBDO in Amstel veen, waar het creatieve werk wordt verricht. De reclame-activiteiten voor de twee biermerken strekken zich uit over een wijds terrein. Advertenties in dagbla den en tijdschriften, affiches, radio-, televisie- en bioscoopcommercials. Bij het uitdenken en uitwerken van pak kende reclameboodschappen zijn een heleboel mensen betrokken. Tekst schrijvers, illustrators, vormgevers, fo tografen, regisseurs, componisten etc. Reclamebureau's beschikken over die mensen. Deels in vaste dienst, voor een deel zijn het freelancers. Dat ver klaart ook waarom Heineken niet zelf over een uitgebreide reclame-afdeling beschikt, maar het ontwikkelen en uit voeren van reclame uitbesteedt aan een gespecialiseerd reclamebureau. Strategie De reclame wordt gemaakt op basis van het marketing beleid. Het formu leren van dat beleid is vooral geba seerd op veel onderzoek. Daarbij 4

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1986 | | pagina 4