Drs. M. Snoeyenbos "Het lijkt saai, al die cijfers maar dat is het allerminst" m Ze werkt thans drie jaar op de afdeling Marketing-Onder- zoek en Public Affairs bij Hei- neken in Zoeterwoude en Marjan Snoeyenbos weet zich nog goed te her inneren dat ze aanvankelijk wat scep tisch stond tegenover het feit dat ze zich maar met één produkt zou gaan bezighouden. Daar is ze inmiddels aar dig van teruggekomen:"Het is een enorme breed terrein waarop je je beweegt. Weliswaar staat het produkt bier centraal, maar in ons werk heb je te maken met tal van factoren die daar bij een rol spelen." Marjan is 31 jaar. Aan de universiteit in Groningen studeerde ze economie, met de nadruk op bedrijfseconomie. Binnen dat onderdeel specialiseerde zij zich in marketing en marketing- onderzoek. De belangstelling daar voor verklaart ze als volgt:"Dat is toch meer op de praktijk gericht dan de algemene economie. Je kunt je er beter iets bij voorstellen. Als consu ment heb je dagelijks met marketing te maken." De markt Wat houdt marketing-onderzoek pre cies in? Marjan:"Dat is vooral kijken naar de behoeften in de markt. En onder 'markt' moet je rekenen de con sumenten en andere afnemers zoals de horeca, de handel etc. die in principe jouw produkt zouden kunnen kopen. Binnen die markt doen zich allerlei ontwikkelingen en veranderingen voor. Die moet je signaleren en in beeld brengen via onderzoek. Op basis daarvan kan een marketing-afdeling oplossingen zoeken om op die wijzi gingen in te spelen. Die oplossingen liggen op velerlei terreinen. Je reclame aanpassen, je produkt of de verpak king veranderen, andere wijze van dis tributie etc." Verklaren Er zijn. tal van manieren om te onder zoeken hoe je produkt het doet in de markt. Er zijn speciale bureaus die door heel Nederland registreren in welke hoeveelheden bepaalde pro- dukten verkocht worden. Al die infor matie wordt op papier gezet. Je krijgt dan een overzicht van de verkopen van zowel je eigen produkten als die van de concurrenten. Die overzichten zijn weer onderverdeeld. Daaruit is af te leiden hoe de verkoop ligt in verschil lende regio's, in de horeca -en dat is weer te verdelen in soorten bedrijven zoals restaurants, café's etc.- en in de winkels. Ook weer verdeeld naar bij voorbeeld supermarkten, kleinere winkels en slijterijen. Om al die gegevens op je bureau te krijgen is niet zo moeilijk. Veel lastiger is het, om er ook wat mee te doen. Je moet die cijfertjes dus eerst 'verkla ren'. Op basis van die verklaringen kun je stappen ondernemen om verande ringen aan te brengen waar dat nodig is. Persoonlijk Marjan: "Het onderzoeken en analy seren van die grote hoeveelheid gege vens is één deel van het werk. Dat heet kwantitatief onderzoek. Bij de intro ductie van de Heineken Thuistap is veel onderzoek gedaannet als voor de invoering van de nieuwe bierflessen. We doen ook apart onderzoek voor o.a. de horeca. Een nieuwe tapkraan wordt pas geïntroduceerd na uitvoe rige tests en onderzoek onder de (toe komstige) gebruikers. Daarnaast hebben we ook nog het kwalitatief onderzoek. Dat heeft een meer persoonlijk karakter. Aan de hand van gesprekken met consumen ten proberen we dan hun gedrag in beeld te brengen. We laten dan een aantal consumenten nieuwe tv-com- mercials- zien of nieuwe vormen van verpakkingen, en kijken dan hoe ze reageren. Wat vinden ze leuk, waar gaat hun voorkeur naar uit, welke boodschap begrijpen ze wél en welke niet...kortom allerlei belangrijke gegevens kun je op die wijze bijeen 23 brengen. Die onderzoeken vinden altijd plaats via onafhankelijke bureaus, die een grote deskundigheid op dit gebied hebben. Bovendien vormt dat een waarborg voor de anoni miteit van zowel de opdrachtgever als de ondervraagde. Wij gaan dan met de verzamelde gegevens verder aan het werk." Niet saai "Veel van hetgeen we onderzoeken wordt in cijfertjes vertaald. Dat lijkt op het eerste gezicht saai" aldus Mar jan: "Maar als je tot 'achter'de getallen kunt kijken, is het heel leuk. Je werkt immers met verschillende doelgroepen zoals consumenten, horeca-onderne- mers, slijters, winkeliers etc." Weliswaar is marketing-onderzoek dus vooral cijfermatig werk maar het feit dat je rechtstreeks of via de tabel len zicht krijgt op allerlei mensen en hun gedrag, maakt het voor Marjan tot een levendig vak. "En wat ik ook zeer aantrekkelijk vind, is dat je heel nauw betrokken raakt bij allerlei ontwikke lingen in de samenleving. Onderzoek verricht je immers om je beleidsplan nen te maken en die plannen richt je op de toekomst. Als onderzoeker moet je dus vooruit kijken, toekomstige ont wikkelingen tijdig signaleren en in je resultaten verwerken. Neem bijvoor beeld de 'vergrijzing' van de Neder landse bevolking. De ontwikkeling van de verkorte werkweek waardoor we over steeds meer vrije tijd zullen beschikken, maatregelen die de over heid neemt of de ontwikkeling van de economie... Dat zijn allemaal zaken die invloed zullen hebben op o.a. het verbruik van bier en andere dranken, en waar wij dus nu al druk mee bezig zijn. Dat maakt voor mij marketing- onderzoek tot een zeer actueel en menselijk vakgebied ondanks al die grafieken en tabellen waar je mee werkt!" t r.v ,v i.'. j' t M M M "rïw'.y

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1986 | | pagina 23