Heineken Heineken bier in licentie gebrouwen in Costa Rica Bij Cervezeria Costa Rica in Costa Rica wordt sinds het begin van deze maand Heineken Bier in licentie gebrou wen en verkocht op de lokale markt. Costa Rica in Midden-Amerika telt ongeveer 2,5 miljoen inwo ners. Het land heeft een opper vlak van ruim 50.000 vierkante kilome ter (Nederland meet ruim 41.000 vier kante kilometer). Het landschap is bergachtig, mede door de aanwezig heid van vulkanen, waarvan sommige nog actief zijn. Het land wordt ook wel het 'Zwitserland van Midden-Ameri- ka' ge noemd. De bierconsumptie bedraagt zo'n 600.000 hectoliter per jaar. Dit is praktisch allemaal lokaal gebrouwen bier. Er vindt wel import plaats, maar hoge invoerrechten (tot een tarief van 500%!) maken het niet interessant om langs dat kanaal op de markt te opere ren. Het is daarom noodzakelijk een samenwerking aan te gaan met een lokale brouwerij. In Costa Rica zijn dat er twee, Cervezeria Costa Rica en Tropical, die sinds 1978 tot één concern behoren. Onderhandelingen en ver kenning van de markt resulteerden begin deze maand in de introductie van het plaatselijk gebrouwen Heineken bier op de Costaricaanse markt. Statiegeld Heineken bier wordt in Costa Rica geleverd in groene statiegeld-flessen in gele kratten. Industrie en handel heb ben zeer goed ingespeeld op het retour flessen-systeem. Is bij ons het flesbier spreekwoordelijk voor het thuisver- bruik, in Costa Rica is dat geenszins het geval. Thuis wordt daar nauwelijks bier gedronken. Met de introductie van Heineken hoopt men daarin veran dering te brengen. Heineken wordt gepresenteerd als een exclusief kwali teitsmerk. Om die reden is het ook hoger geprijsd dan de lokale merken. In de reclame voor Heineken (zowel in bladen en kranten als op radio en tele visie) wordt nadrukkelijk gewezen op dat exclusieve karakter. Op die wijze verwacht men dat Heineken bier genoeg status zal krijgen om ook in huiselijke kring aan gasten voor gezet te worden .Thansishetzodatde Costa- ricaan zij n bezoekers whisky of iets der- gelijks aanbiedt. Kroon op het werk De naam die Heineken bier heeft, was trouwens voor de directie van de plaat selijke brouwerij ook een reden om in te stemmen met deze licentie. Voor de heer Eberhard Steinvorth, voorzitter van de Raad van Bestuur van de onder neming, was er niet zozeer een finan ciële of economische reden voor deze stap aangezien men praktisch de totale biermarkt in Costa Rica in handen heeft, maar vooral een emotionele reden. Men hecht erg veel waarde aan de samenwerking met Heineken. Men ziet het als de 'kroon op het werk' waar men bovendien ook nog z'n voordeel mee kan doen. Want extra getroffen voorzieningen voor het brouwen van Heineken bier, komen ook ten goede aan de eigen merken. Lokatie De brouwerij Costa Rica (met een maximum produktiecapaciteit van 700.000 hectoliter) ligt op een prach tige lokatie pal aan een bron. Deze levert niet alleen het water voor het brouwproces, maar voorziet ook het personeels-zwembad op het terrein van water. Sportvelden, een picknick plaats en een kleine koffieplantage behoren ook tot het complex. In aan bouw op het terrein is de woning voor de heer G.J. Oost die door Heineken als brouwmeester is uitgezonden. Dit jaar zal er in Costa Rica zo'n 15.000 hectoliter Heineken gebrouwen wor den, en dat wordt binnen enkele jaren opgevoerd tot circa 40.000 hl. 21

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1986 | | pagina 21