en Bosch
i
IN BUSSEN
Tlfl
van deze haldat aan de oude bottelarijj grenst -
Speciaal proefproject
De nieuwe colonne wordt gelijkertijd
benut voor proefnemingen met een
variabele snelheidsregeling. Deze
proeven vinden plaats met het doel
flessen en bussen met zo min mogelijk
druk te transporteren, waardoor
beschadiging wordt tegengegaan. Dit
is met name van belang voor de nieuwe
bierfles die dit najaar wordt geïntrodu
ceerd. Dit is een aanvulling op de
andere maatregelen die reeds zijn
genomen om de nieuwe bierflessen
scuffingvrij af te vullen. Maar ook voor
de bussen is een variabele snelheidsre
geling gunstig, want door het drukloos
transport op colonne 11 is sprake van
minder beschadigingen van de bussen.
Prettige arbeidsomstandigheden
Uiteraard is aan de arbeidsomstandig
heden veel aandacht besteed. Voordat
het definitieve ontwerp voor de
colonne werd gemaakt, hebben
diverse vergaderingen plaatsgehad
met de Arbo-commissie uit Den
Bosch. Dat dit zinvol is geweest, blijkt
uit de energiezuinige colonne die is
gebouwd met een fraaie, open en logi
sche lay-out, een goede bereikbaar
heid en een laag geluidsniveau (met
name door het geluidabsorberende
plafond).
Operator Nico Damen bij de vuiler/sluitmachine.Ook bij deze machine zijn gehoorbeschermen-
de maatregelen getrojfen.De capaciteit van deze machine is 60.00033-clbassen per uur.Ofwel duizend
bussen per minuut.
tergrond de carrousel met de twists, waarin de bussen ondersteboven worden gekeerd
om te kunnen worden gespoeld. In tegenstelling tot vele andere botellarijen zijn in deze
hal ook leidingen (rechts) zichtbaar, aangezien er uit kostenoverwegingen voor ge
kozen is om onder de nieuwe hal geen kelder te bouwen. De leidingen en kabels lopen
boven in de hal. Goed zichtbaar zijn ook de verticale lamellen van het plafond. Dooi
de grote oppervlakte absorberend materiaal dat is gebruikt, is een laag geluidsniveau
bereikt in de hal.
Eén van de moderne snu fjes van colonne
11: de controlekast bij de pasteur, een
zogenoemde 'Micon display type P-200'.
Hierop zijn per zóne de ingestelde tempe
ratuur en de werkelijke temperatuur in de
pasteur af te lezen, alsmede onder meer
de druk van de pompen, de kiepstanden
en eventuele storingen.